Vokselit tietokonepeleissä
Tässä tutkielmassa selvitettiin vokseleiden käyttöä tietokonepeleissä ja
kartoitettiin yleisesti vokselitekniikan hyötyjä, mahdollisuuksia ja ongelmia reaaliaikaisen grafiikan tuottamisessa. Vokseleita verrattiin perinteiseen polygonipohjaiseen esitystapaan ja esiteltiin kuinka vokselitekniikka saattaisi ratkaista joitain polygonipiirron ongelmakohtia. Vokselipiirron todettiin monista hyvistä teknisistä ratkaisuistaan huolimatta kaipaavan yhä huomattavasti lisää tutkimusta, sillä yleinen työkalujen puute, animoinnin vaikeus, muistinkäyttö ja muut ongelmat rajoittavat vokseleiden käyttöä tietokonepeleissä vielä ainakin toistaiseksi. This study examined the usage of voxel technology in video games. The
benefits and limitations of voxels for interactive graphics were investigated. Voxels were compared to the more traditional polygon technology and some of the beneficial effects from voxel usage were introduced. Despite of these positive features it was determined that the voxel technique still requires a lot of improvement on the memory usage and general tools, before it can be truly useful for video games.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa
Tiainen, Toni (2019)Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten ... -
Johdatus säteenseurannan soveltamiseen fotorealistisien kuvien tuottamiseksi
Koskivuori, Valtteri (2020)Tutkielmassa käsitellään miten tietokonegrafiikka ja säteenseuranta toimii, se-kä miten todellisuuden valoilmiöitä kyetään mallintamaan säteenseurannalla. Tutkielmassa keskitytään nimenomaan ei-reaaliaikaisiin menetelmiin, ... -
GPGPU-säteenseuranta
Pirinen, Henri (2012)Säteenseuranta on rinnakkaistuva ja laskentaintensiivinen tapa tuottaa kolmiulotteista tietokonegrafiikkaa. Yleiskäyttöiset grafiikkaprosessorit (GPGPU) ovat tehokkaita rinnakkaislaskentaprosessoreita, joiden avulla voidaan ... -
Laitteistokiihdytteisen säteenseurannan hyödyntäminen reaaliaikaisessa renderöinnissä
Varjus, Tuukka (2023)NVIDIA:n esitellessä maailman ensimmäiset laitteistokiihdytteistä säteenseurantaa tukevat Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet vuonna 2018, mahdollisti se säteenseurannan hyödyntämisen reaaliaikaisessa renderöinnissä. ... -
Dynaaminen hinnoittelu verkkokaupoissa
Holma, Matias (2016)Tämän kandidaattitutkielman tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksella, minkälaisia dynaamisen hinnoittelun mahdollisuuksia yrityksellä on verkkokaupoissa. Tutkielmassa käydään läpi, mitä dynaaminen hinnoittelu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.