dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Moisio, Jaana | |
dc.contributor.author | Virta, Leena | |
dc.date.accessioned | 2016-03-29T21:29:15Z | |
dc.date.available | 2016-03-29T21:29:15Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1525994 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49208 | |
dc.description.abstract | Mielenkiinto autismin kirjoa kohtaan on lisääntynyt viime vuosina kansainvälisessä mediassa. Tutkittaessa ihmisten yleisiä käsityksiä autismin kirjosta on huomattu, että autismi ja Aspergerin oireyhtymä tunnetaan ja tiedetään yleensä nimeltä, ja niihin liitetään perinteisten diagnostisten luokitusten mukaisia piirteitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä ihmiset rakensivat autismin kirjolle internetin keskustelupalstoilla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä puhetavat erosivat puhuttaessa autismista ja Aspergerin oireyhtymästä. Tutkimus sijoittuu yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen piiriin.
Tutkimuksen aineistona käytettiin sosiaaliseen mediaan lukeutuvia internetin keskustelupalstoja (esimerkiksi Suomi24 ja Meidän perhe). Tutkimuksen aineisto analysoitiin diskursiivisen psykologian periaatteiden mukaisesti. Tutkimusaineistosta jäsentyi kahdeksan puhetapaa. Kolme näistä merkityksenannoista olivat autismin kirjoa selittäviä: Autismin kirjo lääketieteellisenä tosiasiana, Autismin kirjo kyseenalaisena ilmiönä ja Autismi mystisenä ilmiönä. Tämän lisäksi elämiselle autismin kirjon kanssa arjessa rakentui viisi erilaista merkityksenantoa: Autismin kirjo elämää määräävänä tekijänä, Autismin kirjo metaforana, Autismin kirjo kuntoutettavana tilana, Autismin kirjo yhteiskunnallisena taakkana ja Autismin kirjo yksilöllisenä vaihteluna. Puhetapoja yhdistävä tekijä oli autismin kirjon kielteisyys, vaikka Aspergerin oireyhtymään liitettiin myös myönteisiä piirteitä. Yhteistä puhetavoille oli myös autismin kirjon medikaalisen selitysmallin hallitsevuus. Yllättävää vuorostaan oli autismi- ja Asperger-termien käyttö solvaamisen keinona. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (90 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | autismin kirjo | |
dc.subject.other | autismi | |
dc.subject.other | Aspergerin oireyhtymä | |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | |
dc.subject.other | sosiaalinen media | |
dc.subject.other | merkitys | |
dc.subject.other | subjektipositio | |
dc.title | Mutsis on autisti : autismin kirjolle internetin keskustelupalstoilla rakennetut merkitykset | |
dc.title.alternative | Autismin kirjolle internetin keskustelupalstoilla rakennetut merkitykset | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603301959 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Diskurssianalyysi | |
dc.date.updated | 2016-03-29T21:29:16Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | autismikirjon häiriöt | |
dc.subject.yso | autismi | |
dc.subject.yso | Aspergerin oireyhtymä | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | merkitykset | |
dc.subject.yso | keskustelupalstat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |