Show simple item record

dc.contributor.advisorKaartinen, Sinikka
dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.authorPolvinen, Outi
dc.date.accessioned2016-03-24T11:00:34Z
dc.date.available2016-03-24T11:00:34Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1524775
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49196
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjauskäytänteitä alkuopetuksessa. Syksyllä 2016 astuu voimaan uusi opetussuunnitelma, joka korostaa lapsikeskeistä ohjauskäytäntöä. Tämän takia tutkimuksessa haluttiin tutkia, millaisia ohjauskäytänteitä opettajat soveltavat opetuksessaan ennen uuden opetussuunnitelman käyttöönottoa. Tarkoituksena oli tutkia, mitä ohjauskäytännettä sovelletaan alkuopetuksessa eniten ja millä ulottuvuuksilla sekä millaisia nämä ohjauskäytänteet ovat. Tutkimukseen osallistui viisi alkuopetuksen luokanopettajaa. Aineiston ensimmäinen osa kerättiin havainnoimalla jokaiselta opettajalta neljä oppituntia. Tämä aineisto analysoitiin teorialähtöisesti hyödyntämällä ECCOM-havainnointi-instrumenttia. Aineiston toisena osana videokuvattiin viisi 45 minuutin mittaista oppituntia ja ne analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä hyödyntäen ECCOM-havainnointi-instrumenttia. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että opetuksessa sovellettiin eniten lapsikeskeistä ohjauskäytännettä. Tutkimuksessa saatiin myös selville tiettyjä opetuksen osa-alueita, jotka ovat vähiten lapsikeskeisiä. Näitä olivat vastuun jakaminen, valinnan mahdollisuudet sekä sosiaalisten taitojen tukeminen. Näistä tuloksista voidaan päätellä, että opetuksessa on havaittavissa 2016 syksyllä voimaan tulevan opetussuunnitelman korostamia lapsikeskeisiä ohjauskäytänteitä. Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, millä osa-alueilla opetusta voidaan vielä kehittää lapsikeskeisemmäksi. Esimerkiksi lapsille voitaisiin antaa enemmän vastuuta ja valinnan mahdollisuuksia sekä heidän sosiaalisia taitojaan voitaisiin tukea tarjoamalla heille oppitunneilla enemmän vuorovaikutuksellista toimintaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (76 s.)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheralkuopetus
dc.subject.otherhavainnointi-instrumentti
dc.subject.otherohjauskäytänne
dc.subject.otheropettaja
dc.titleOpettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603241944
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-03-24T11:00:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysohavainnointi
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysoopettajat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record