Monikulttuuriset lapset esi- ja alkuopetuksessa : lastentarhanopettajien ja luokanopettajien näkökulma
Monikulttuurisuus on lisääntynyt merkittävästi Suomessa viime vuosikymmeninä. Eri kulttuurien moninaisuus näkyy näin ollen väistämättä myös päiväkodeissa ja kouluissa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia ja näke-myksiä monikulttuurisuudesta heidän työssään.
Tutkimus tehtiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluissa käytettiin puoli-strukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kuutta opetta-jaa, joista kaksi työskentelee luokanopettajina, kaksi esiopettajina ja kaksi lastentarhan-opettajina kunnallisissa kouluissa ja päiväkodissa pääkaupunkiseudulla. Haastatteluai-neiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia, jossa litteroitu aineisto teemoiteltiin.
Tutkimustuloksissa korostui, että monikulttuurisuus on esi- ja alkuopettajien työssä jo arkipäivää. Opettajat ovat hyvinkin tottuneita erilaisista kulttuuritaustoista tuleviin lap-siin. Monikulttuurisuuteen liittyy kuitenkin sekä haasteita että ilonaiheita. Monikulttuu-risten lasten ja perheiden kanssa toimiminen tekee opettajien työstä antoisaa ja kiinnos-tavaa. Se myös opettaa heille uusia asioita ja saa heidät tarkastelemaan omaa työtään uusilla tavoilla. Kuitenkin monikulttuurisuuden nähdään myös hidastavan monia arjen toimintoja ja lisäävän opettajien työmäärää. Merkittävimmiksi haasteiksi koetaan suo-menkielentaidon puute sekä eri kulttuureista johtuvat näkemyserot.
Tutkimuksen keskeinen johtopäätös on, että vaikka monikulttuurisuudesta puhutaan jo itsestään selvyytenä, se on kuitenkin edelleen kompleksinen, tunteita herättävä ilmiö, johon liittyy monenlaisia arvotuksia ja asenteita. Vaikka suurin osa opettajista näkee monikulttuurisuuden positiivisena, se lisää kuitenkin heidän työmääräänsä ja aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia ja ajatuksia. Varsinkin kielen oppimisen tukemiseen opettajat kaipaavat lisää materiaaleja ja uusia ratkaisuja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29045]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kriittisen sosiolingvistiikan näkökulma sosiaaliseen mediaan ja superdiversiteettiin
Leppänen, Sirpa; Westinen, Elina (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2023)Tässä luvussa esittelemme kriittisen sosiolingvistiikan superdiversiteettinäkökulmaa, sen lähtökohtia, keskeisiä käsitteitä ja huomioita. Keskitymme erityisesti tarkastelemaan sitä, miten ne ilmenevät sosiaalisen median ... -
Teachers’ beliefs and characteristics predictive of their willingness to cultivate a safe, ethnically inclusive school environment
Khanolainen, Daria; Nesterova, Yulia; Semenova, Elena; Fatkhulova, Elvira; Trach, Jessica (Elsevier, 2024)This study fills an important gap in our understanding of how teachers’ beliefs and characteristics influence their willingness to engage in classroom practices that promote ethnic inclusivity and prevent ethnicity-based ... -
Finnishness, Whiteness and Coloniality
Hoegaerts, Josephine; Liimatainen, Tuire; Hekanaho, Laura; Peterson, Elizabeth (Helsinki University Press, 2022)This multidisciplinary volume reflects the shifting experiences and framings of Finnishness and its relation to race and coloniality. The authors centre their investigations on whiteness and unravel the cultural myth of a ... -
Elämää kulttuurien välimaastossa : tutkimusretkiä toisen polven venäläisten etnis-kulttuuriseen identiteettiin
Raimi, Johanna (2011)Tutkielmassa tarkasteltiin Suomessa asuvien toisen sukupolven venäläisten etnis-kulttuurista identiteettiä. Tutkimuksen lähtökohtana oli monikulttuurisuuskeskustelun sukupolvistuminen ja ajatus siitä, että toisen polven ... -
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.