dc.contributor.advisor | Kaartinen, Sinikka | |
dc.contributor.advisor | Valleala, Ulla Maija | |
dc.contributor.author | Polvinen, Outi | |
dc.date.accessioned | 2016-03-24T11:00:34Z | |
dc.date.available | 2016-03-24T11:00:34Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1524775 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49196 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjauskäytänteitä alkuopetuksessa. Syksyllä 2016 astuu voimaan uusi opetussuunnitelma, joka korostaa lapsikeskeistä ohjauskäytäntöä. Tämän takia tutkimuksessa haluttiin tutkia, millaisia ohjauskäytänteitä opettajat soveltavat opetuksessaan ennen uuden opetussuunnitelman käyttöönottoa. Tarkoituksena oli tutkia, mitä ohjauskäytännettä sovelletaan alkuopetuksessa eniten ja millä ulottuvuuksilla sekä millaisia nämä ohjauskäytänteet ovat.
Tutkimukseen osallistui viisi alkuopetuksen luokanopettajaa. Aineiston ensimmäinen osa kerättiin havainnoimalla jokaiselta opettajalta neljä oppituntia. Tämä aineisto analysoitiin teorialähtöisesti hyödyntämällä ECCOM-havainnointi-instrumenttia. Aineiston toisena osana videokuvattiin viisi 45 minuutin mittaista oppituntia ja ne analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä hyödyntäen ECCOM-havainnointi-instrumenttia.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että opetuksessa sovellettiin eniten lapsikeskeistä ohjauskäytännettä. Tutkimuksessa saatiin myös selville tiettyjä opetuksen osa-alueita, jotka ovat vähiten lapsikeskeisiä. Näitä olivat vastuun jakaminen, valinnan mahdollisuudet sekä sosiaalisten taitojen tukeminen.
Näistä tuloksista voidaan päätellä, että opetuksessa on havaittavissa 2016 syksyllä voimaan tulevan opetussuunnitelman korostamia lapsikeskeisiä ohjauskäytänteitä. Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, millä osa-alueilla opetusta voidaan vielä kehittää lapsikeskeisemmäksi. Esimerkiksi lapsille voitaisiin antaa enemmän vastuuta ja valinnan mahdollisuuksia sekä heidän sosiaalisia taitojaan voitaisiin tukea tarjoamalla heille oppitunneilla enemmän vuorovaikutuksellista toimintaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (76 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | alkuopetus | |
dc.subject.other | havainnointi-instrumentti | |
dc.subject.other | ohjauskäytänne | |
dc.subject.other | opettaja | |
dc.title | Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603241944 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-03-24T11:00:35Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | havainnointi | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |