L’image publique de Timo Soini en 2010-2012 dans 6 articles des journaux Le Monde et Le Figaro
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin perussuomalaisten puheenjohtajalle, Timo Soinille rakentuvaa julkisuuskuvaa kahden ranskalaisen sanomalehden (Le Monde ja Le Figaro) uutisartikkeleissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia diskursseja lehdet liittävät Timo Soiniin häneen kohdistuvassa uutisoinnissa. Populistinen puolue, Perussuomalaiset, onnistui saamaan historiallisen 3. sijan vuoden 2011 eduskuntavaaleissa, mikä huomioitiin laajasti myös muiden Euroopan maiden medioissa. Median valta yhteiskunnassamme on kiistatta suuri. Toimittajien tehtävä on välittää kansalaisille oikeaa tietoa yhteiskunnastamme, mutta paine saada uutisoinnista viihdyttävä, on suuri. Uutisen laatiminen kuten kaikki muukin kielenkäyttö on aina täynnä valintoja, mikä mahdollistaa tiettyjen asioiden korostamisen toisten varjolla. Tutkimuksen aineisto koostui kuudesta Le Monden ja Le Figaron nettisivustoilla julkaistuista uutisartikkelista vuosilta 2010 – 2012, jolloin perussuomalaiset saivat suurta kannatusta Suomessa. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautui Norman Fairclough’n kehittelemään kriittiseen diskurssianalyysiin. Soiniin liitettäviä diskursseja selvitettiin analysoimalla Soinista käytettyjen nimitysten luonnetta sekä toimituksen valitsemien suorien sitaattien teemoja. Analyysin perusteella huomattiin 2 selkeää Soini-diskurssia: vahvan johtajan diskurssi sekä isänmaallisen poliitikon diskurssi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Un mouvement de colère ou une contestation pacifique ? : la représentation du mouvement Black Lives Matter après la mort de George Floyd dans des articles du Figaro et du Monde
Ruuti, Johanna (2021)Diskurssianalyysin avulla selvitimme tässä tutkimuksessa, millaisessa valossa lehdet Le Figaro ja Le Monde näyttävät Black Lives Matter -liikkeen ja sen nimissä tapahtuvat mielenosoitukset. Molemmista lehdistä valitsimme ... -
La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
Mäkinen, Sanni (2021)Kehitysvammaisten lasten sijoittaminen ”normaaleihin” oppimisympäristöihin ja kouluihin on vuosien saatossa kasvanut. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että näin voimme vähentää esimerkiksi lapsen syrjäytymisriskiä yhteiskunnasta. ... -
Ruusuinen kuva : Ruusut-yhtyeen julkisuuskuva suomalaisessa mediassa ennen ensimmäisen albumin julkaisua
Nyroos, Samuel; Porvari, Riku (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan Ruusut-yhtyeestä suomalaisessa mediassa rakentunutta julkisuuskuvaa aikavälillä 23.2.2018–30.8.2018. Yhtyettä koskevassa uutisoinnissa toistuivat tietynlaiset näkökulmat yhtyeen alkutaipaleelta ... -
La crise migratoire : une analyse du discours d’articles de L’Humanité et du Figaro
Kivi, Rami (2016)Eurooppa on ollut vuonna 2015 kiihtyneen pakolaiskriisin armoilla. Erilaiset konfliktit, varsinkin Syyrian sisällissota ovat luoneet suuria massoja pakolaisia, joiden maahanmuutto on aiheuttanut paljonkin puhetta Euroopassa. ... -
La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
Toivonen, Saara (2018)Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille herätti runsaasti huomiota suomalaisissa ja kansainvälisissä medioissa syyskuussa 2013. 5,44 miljardin euron arvoisella yrityskaupalla oli suuri symbolinen merkitys ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.