University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

« N'hésitez pas à mettre un petit pouce en l’air ! » : la relation entre le youtubeur Norman et son public à travers la déixis sociale

Thumbnail
View/Open
843.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vasanoja, Heidi
Date
2016
Discipline
Romance philologyRomaaninen filologia

 
Tutkimus käsittelee kuuluisan YouTube-tähti Normanin tapaa puhutella katsojiaan. Puhuttelutavat, suhde osapuolten välillä sekä muutos puhuttelutavoissa ajan kuluessa ovat tutkimuksen tärkeimpiä aiheita. Niitä lähestytään sosiaalisen deiksiksen kautta, ja tarkempana tutkimuskohteena ovat katsojiin kohdistuvat persoonapronominit sekä imperatiivimuodot, sillä ne kuvastavat hyvin vuorovaikutussuhteita ihmisten välillä ja niitä esiintyy Normanin videoissa runsaasti. Aineiston valinta perustuu paitsi satunnaisuuteen, myös tutkimuksen kannalta välttämättömään, ehdolliseen materiaalin valintaan. Kaikissa aineistoon valituissa neljässä videossa esiintyy suoria tapoja puhutella yleisöä sanallisesti. Persoonapronominit ja imperatiivimuodot muodostavat kuvan osapuolten välisestä suhteesta puhujan kannalta, eikä niiden puuttumisesta voisi päätellä osapuolten välisen suhteen luonnetta luotettavasti. Puhuttelutavat viestittävät muun muassa puhujan puhuteltavaa kohtaan osoittamaa arvostusta, läheisyyttä ja sitä, millaiseksi puhuja puhuteltavansa mieltää. Norman osoittaa videoissaan mieltävänsä katsojansa samantasoisikseen käyttämällä sinuttelumuotoja ja luo suhdetta katsojiinsa sekä henkilökohtaisella että laajemmalla, koko ihmisjoukkoa kerralla puhuttelevalla tasolla. Henkilökohtainen taso ilmenee aineistossa suorana sinutteluna ja yleisempi taso kaikkien katsojien puhuttelemisena yhtenä suurena joukkona monikon toisen persoonan pronomineilla ja muodoilla. Normanin tavan puhutella yleisöään voidaan todeta muuttuneen ajan saatossa aineiston sisällä. Sinuttelun käyttö on vähentynyt, kun taas te-pronominin ja -muotojen käyttö on lisääntynyt. Puhuttelutapa on siis muuttunut enemmän yksilöä puhuttelevasta koko joukkoa kerralla puhuttelevaan suuntaan. Norman luo kasvaneesta katsojajoukosta eräänlaista yhteisöä, jota yhdistää hänen videoidensa katselu. Tuloksia ei kuitenkaan voida näin suppeassa tutkimuksessa yleistää laajemmin Normanin tapaan yleisesti puhutella yleisöään aineiston ulkopuolella. ...
Keywords
YouTube Norman énonciation déixis sociale formes d’adresse puhuttelumuodot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603141842

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4420]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Prescriptive practices in an English-speaking language-oriented online community : a case study of Your Grammar Sucks videos 

    Viren, Liisa (2016)
    Internetin myötä kielenkäyttäjille on avautunut lukuisia mahdollisuuksia julkaista tekstejään ja mielipiteitään ja saada ne mahdollisesti hyvin suuren yleisön nähtäville. Perinteisiin medioihin kuten kirjoihin, sanoma- ja ...
  • A Crowd-Sourced Database of Coronamusic : Documenting Online Making and Sharing of Music During the COVID-19 Pandemic 

    Hansen, Niels Chr.; Treider, John Melvin G.; Swarbrick, Dana; Bamford, Joshua S.; Wilson, Johanna; Vuoskoski, Jonna Katariina (Frontiers Media SA, 2021)
  • “A Shameless Ideology of Shameless Women” : Positioning the Other in Social Media Discourse Surrounding a Women’s Rights Movement in Pakistan 

    Sadaf, Shomaila; Siitonen, Marko (SAGE Publications, 2022)
    This study analyzes social media (YouTube) discourse related to Aurat March 2019, a women’s rights movement in Pakistan. Using a discourse analytical approach that draws on the premises of Positioning theory, the analysis ...
  • Bowling together - applying Robert Putnam’s theories of community and social capital to public relations 

    Luoma-aho, Vilma (Routledgea, a division of Taylor & Francis, 2009)
    Although the concept of Social Capital is by no means new, it has certainly spread more widely due to the writings of Robert D. Putnam. His writings have underlined the importance of civic engagement and social ties for ...
  • Social media in public diplomacy : survey on the social media communication of the Finnish missions abroad 

    Nurmi, Maria (2012)
    Today, social media is changing the way people communicate by giving the influence to the hands of the people. For organizations, it means that the issues of stakeholders are the focus of the communication, not the ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre