« N'hésitez pas à mettre un petit pouce en l’air ! » : la relation entre le youtubeur Norman et son public à travers la déixis sociale
Tutkimus käsittelee kuuluisan YouTube-tähti Normanin tapaa puhutella katsojiaan. Puhuttelutavat, suhde osapuolten välillä sekä muutos puhuttelutavoissa ajan kuluessa ovat tutkimuksen tärkeimpiä aiheita. Niitä lähestytään sosiaalisen deiksiksen kautta, ja tarkempana tutkimuskohteena ovat katsojiin kohdistuvat persoonapronominit sekä imperatiivimuodot, sillä ne kuvastavat hyvin vuorovaikutussuhteita ihmisten välillä ja niitä esiintyy Normanin videoissa runsaasti.
Aineiston valinta perustuu paitsi satunnaisuuteen, myös tutkimuksen kannalta välttämättömään, ehdolliseen materiaalin valintaan. Kaikissa aineistoon valituissa neljässä videossa esiintyy suoria tapoja puhutella yleisöä sanallisesti. Persoonapronominit ja imperatiivimuodot muodostavat kuvan osapuolten välisestä suhteesta puhujan kannalta, eikä niiden puuttumisesta voisi päätellä osapuolten välisen suhteen luonnetta luotettavasti.
Puhuttelutavat viestittävät muun muassa puhujan puhuteltavaa kohtaan osoittamaa arvostusta, läheisyyttä ja sitä, millaiseksi puhuja puhuteltavansa mieltää. Norman osoittaa videoissaan mieltävänsä katsojansa samantasoisikseen käyttämällä sinuttelumuotoja ja luo suhdetta katsojiinsa sekä henkilökohtaisella että laajemmalla, koko ihmisjoukkoa kerralla puhuttelevalla tasolla. Henkilökohtainen taso ilmenee aineistossa suorana sinutteluna ja yleisempi taso kaikkien katsojien puhuttelemisena yhtenä suurena joukkona monikon toisen persoonan pronomineilla ja muodoilla.
Normanin tavan puhutella yleisöään voidaan todeta muuttuneen ajan saatossa aineiston sisällä. Sinuttelun käyttö on vähentynyt, kun taas te-pronominin ja -muotojen käyttö on lisääntynyt. Puhuttelutapa on siis muuttunut enemmän yksilöä puhuttelevasta koko joukkoa kerralla puhuttelevaan suuntaan. Norman luo kasvaneesta katsojajoukosta eräänlaista yhteisöä, jota yhdistää hänen videoidensa katselu. Tuloksia ei kuitenkaan voida näin suppeassa tutkimuksessa yleistää laajemmin Normanin tapaan yleisesti puhutella yleisöään aineiston ulkopuolella.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Girl, you’re still cancelled” : analysis of public ‘cancel culture’ apologies and responses
Minkkinen, Laura (2024)Julkisten anteeksipyyntöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedot ja huhut erilaisista julkisuudenhenkilöiden tekemistä rikkeistä leviävät nopeasti sosiaalisen median alustoilla, minkä lisäksi 2020-luvun ... -
A Crowd-Sourced Database of Coronamusic : Documenting Online Making and Sharing of Music During the COVID-19 Pandemic
Hansen, Niels Chr.; Treider, John Melvin G.; Swarbrick, Dana; Bamford, Joshua S.; Wilson, Johanna; Vuoskoski, Jonna Katariina (Frontiers Media SA, 2021) -
“A Shameless Ideology of Shameless Women” : Positioning the Other in Social Media Discourse Surrounding a Women’s Rights Movement in Pakistan
Sadaf, Shomaila; Siitonen, Marko (SAGE Publications, 2022)This study analyzes social media (YouTube) discourse related to Aurat March 2019, a women’s rights movement in Pakistan. Using a discourse analytical approach that draws on the premises of Positioning theory, the analysis ... -
Prescriptive practices in an English-speaking language-oriented online community : a case study of Your Grammar Sucks videos
Viren, Liisa (2016)Internetin myötä kielenkäyttäjille on avautunut lukuisia mahdollisuuksia julkaista tekstejään ja mielipiteitään ja saada ne mahdollisesti hyvin suuren yleisön nähtäville. Perinteisiin medioihin kuten kirjoihin, sanoma- ja ... -
Bowling together - applying Robert Putnam’s theories of community and social capital to public relations
Luoma-aho, Vilma (Routledgea, a division of Taylor & Francis, 2009)Although the concept of Social Capital is by no means new, it has certainly spread more widely due to the writings of Robert D. Putnam. His writings have underlined the importance of civic engagement and social ties for ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.