dc.contributor.author | Pyykkönen, Henna | |
dc.date.accessioned | 2016-03-04T06:54:05Z | |
dc.date.available | 2016-03-04T06:54:05Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1523703 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49012 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt opettaja on kokenut viime vuosikymmenten yhteiskunnalliset ja arvolliset muutokset kasvatuksen kentällä. Fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus perustuu aiemmalle tutkimustiedolle, tutkijan omille kokemuksille sekä ajankohtaiselle keskustelulle. Aineisto itsessään on kerätty teemahaastattelun avulla.
Tutkimuskysymykset on esitetty ensimmäisessä luvussa, ja niihin etsitään vastauksia eri tieteenaloilta valittujen tutkimusten, haastatteluaineiston sekä asiantuntijoiden kirjoittamiin artikkeleiden avulla. Tutkimuksessa ei ole erillisiä teoria-tai tuloskappaleita. Loppuyhteenveto- ja pohdintaosio esittelevät tärkeimmät tutkimustulokset ja lisätutkimuksen tarpeen.
Yhteiskunnan rakenteellinen ja arvollinen muutos 1990 -luvun laman aikana ja sen jälkeen on väistämättä muuttanut työelämää, kasvatuksen kenttää, auktoriteettisuhteita, sekä niihin liittyviä arvoja. Nämä kaikki vaikuttavat myös opettajan arkeen niin suoraan kuin oppilaiden perheiden kautta, joten tutkimus keskittyy opettajan kokemuksiin tästä ilmiöstä.
Tutkimuksen perusteella opettajan työhön ja auktoriteettiin ovat vaikuttaneet niin laman aikana kouluun ja lapsiperheiden palveluihin tehdyt leikkaukset, työelämässä tapahtuneet muutokset, lapsiperheiden hyvinvoinnin haasteet, kuin myös kasvatuskulttuurin ja arvojen pluralisoituminen, sekä suomalaisen yhteiskunnan siirtyminen markkinavetoiseen ja tuloskeskeiseen ajatteluun. Useat opetustyötä koskevat muutokset ovat rajoittaneet opettajien voimavaroja, mutta yhteiskunnassamme tapahtunut myös positiivisia muutoksia hyvinvoinnin noususuhdanteen ansiosta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (113 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | 1990-luku | |
dc.subject.other | lama | |
dc.subject.other | arvot | |
dc.subject.other | auktoriteetti | |
dc.subject.other | kasvatuskulttuurin muutos | |
dc.title | "Ei se, että lama oli, vaan että meijjät lamaannutettiin" : kasvatusilmaston, ja erityisesti auktoriteetin muutos laman jälkeisessä Suomessa opettajan kokemana | |
dc.title.alternative | Kasvatusilmaston, ja erityisesti auktoriteetin muutos laman jälkeisessä Suomessa opettajan kokemana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603041768 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-03-04T06:54:05Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | 1990-luku | |
dc.subject.yso | lama | |
dc.subject.yso | arvot | |
dc.subject.yso | auktoriteetti | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | yhteiskunnallinen muutos | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | perhe | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |