Show simple item record

dc.contributor.authorPyykkönen, Henna
dc.date.accessioned2016-03-04T06:54:05Z
dc.date.available2016-03-04T06:54:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1523703
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49012
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt opettaja on kokenut viime vuosikymmenten yhteiskunnalliset ja arvolliset muutokset kasvatuksen kentällä. Fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus perustuu aiemmalle tutkimustiedolle, tutkijan omille kokemuksille sekä ajankohtaiselle keskustelulle. Aineisto itsessään on kerätty teemahaastattelun avulla. Tutkimuskysymykset on esitetty ensimmäisessä luvussa, ja niihin etsitään vastauksia eri tieteenaloilta valittujen tutkimusten, haastatteluaineiston sekä asiantuntijoiden kirjoittamiin artikkeleiden avulla. Tutkimuksessa ei ole erillisiä teoria-tai tuloskappaleita. Loppuyhteenveto- ja pohdintaosio esittelevät tärkeimmät tutkimustulokset ja lisätutkimuksen tarpeen. Yhteiskunnan rakenteellinen ja arvollinen muutos 1990 -luvun laman aikana ja sen jälkeen on väistämättä muuttanut työelämää, kasvatuksen kenttää, auktoriteettisuhteita, sekä niihin liittyviä arvoja. Nämä kaikki vaikuttavat myös opettajan arkeen niin suoraan kuin oppilaiden perheiden kautta, joten tutkimus keskittyy opettajan kokemuksiin tästä ilmiöstä. Tutkimuksen perusteella opettajan työhön ja auktoriteettiin ovat vaikuttaneet niin laman aikana kouluun ja lapsiperheiden palveluihin tehdyt leikkaukset, työelämässä tapahtuneet muutokset, lapsiperheiden hyvinvoinnin haasteet, kuin myös kasvatuskulttuurin ja arvojen pluralisoituminen, sekä suomalaisen yhteiskunnan siirtyminen markkinavetoiseen ja tuloskeskeiseen ajatteluun. Useat opetustyötä koskevat muutokset ovat rajoittaneet opettajien voimavaroja, mutta yhteiskunnassamme tapahtunut myös positiivisia muutoksia hyvinvoinnin noususuhdanteen ansiosta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (113 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.other1990-luku
dc.subject.otherlama
dc.subject.otherarvot
dc.subject.otherauktoriteetti
dc.subject.otherkasvatuskulttuurin muutos
dc.title"Ei se, että lama oli, vaan että meijjät lamaannutettiin" : kasvatusilmaston, ja erityisesti auktoriteetin muutos laman jälkeisessä Suomessa opettajan kokemana
dc.title.alternativeKasvatusilmaston, ja erityisesti auktoriteetin muutos laman jälkeisessä Suomessa opettajan kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603041768
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-03-04T06:54:05Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.yso1990-luku
dc.subject.ysolama
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoauktoriteetti
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysoyhteiskunnallinen muutos
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoperhe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record