"Ei se, että lama oli, vaan että meijjät lamaannutettiin" : kasvatusilmaston, ja erityisesti auktoriteetin muutos laman jälkeisessä Suomessa opettajan kokemana
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt opettaja on kokenut viime vuosikymmenten yhteiskunnalliset ja arvolliset muutokset kasvatuksen kentällä. Fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus perustuu aiemmalle tutkimustiedolle, tutkijan omille kokemuksille sekä ajankohtaiselle keskustelulle. Aineisto itsessään on kerätty teemahaastattelun avulla.
Tutkimuskysymykset on esitetty ensimmäisessä luvussa, ja niihin etsitään vastauksia eri tieteenaloilta valittujen tutkimusten, haastatteluaineiston sekä asiantuntijoiden kirjoittamiin artikkeleiden avulla. Tutkimuksessa ei ole erillisiä teoria-tai tuloskappaleita. Loppuyhteenveto- ja pohdintaosio esittelevät tärkeimmät tutkimustulokset ja lisätutkimuksen tarpeen.
Yhteiskunnan rakenteellinen ja arvollinen muutos 1990 -luvun laman aikana ja sen jälkeen on väistämättä muuttanut työelämää, kasvatuksen kenttää, auktoriteettisuhteita, sekä niihin liittyviä arvoja. Nämä kaikki vaikuttavat myös opettajan arkeen niin suoraan kuin oppilaiden perheiden kautta, joten tutkimus keskittyy opettajan kokemuksiin tästä ilmiöstä.
Tutkimuksen perusteella opettajan työhön ja auktoriteettiin ovat vaikuttaneet niin laman aikana kouluun ja lapsiperheiden palveluihin tehdyt leikkaukset, työelämässä tapahtuneet muutokset, lapsiperheiden hyvinvoinnin haasteet, kuin myös kasvatuskulttuurin ja arvojen pluralisoituminen, sekä suomalaisen yhteiskunnan siirtyminen markkinavetoiseen ja tuloskeskeiseen ajatteluun. Useat opetustyötä koskevat muutokset ovat rajoittaneet opettajien voimavaroja, mutta yhteiskunnassamme tapahtunut myös positiivisia muutoksia hyvinvoinnin noususuhdanteen ansiosta.
...
Muu nimeke
Kasvatusilmaston, ja erityisesti auktoriteetin muutos laman jälkeisessä Suomessa opettajan kokemanaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Kurinpidon ja opettajan auktoriteetin vaikutus oppimistuloksiin 7.luokan biologian laboratoriotyöskentelyssä
Savolainen, Viivi (2017)Auktoriteetti on henkilö, jolla on valtaa muihin nähden. Opettajan auktoriteetin muodoista karismaattista auktoriteettia pidetään kaikkein tärkeimpänä. Auktoriteettinen opettaja voi saada luokan haltuun omalla luontaisella ... -
Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista
Soiro, Netta (2017)TIIVISTELMÄ Soiro, N. 2017. Kahden opettajan kokemuksia auktoriteetista. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma, 79 sivua, 1 liite. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Missä menee meidän Jykä? : tapaustutkimus Meidän Jykä -kasvatusyhteistyöhankkeen siirtymisestä opettajan työhön
Ahola, Maija; Syväterä, Johanna (2002) -
Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
Hallikainen, Emmi; Komu, Maija (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sekä sen kehittymisestä. Tällaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.