E-uttalsinlärning : en kvalitativ innehållsanalys av svenska och engelska uttalswebbplatser som inlärningsmaterial för självstudium
Alati muuttuvassa ja kansainvälistyvässä informaatioyhteiskunnassa kansalaisilta vaaditaan monipuolista, erityisesti suullista, kielitaitoa ja teknistä osaamista sekä kykyä ja halua jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen. Näihin 2000-luvun perustaitovaatimuksiin pureutuu myös tämä tutkimus teemoillaan ääntäminen, e-oppiminen ja itseopiskelu. Ajankohtaisuudestaan huolimatta ääntämisen itseopiskelu Internet-pohjaisten materiaalien avulla ei ole tätä ennen herättänyt syvempää kiinnostusta tutkijoiden keskuudessa.
Tämän kaikille ääntämisen oppijoille suunnatun tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia sivustoja netistä löytyy, joiden avulla ruotsin ja/tai englannin kielen oppija voi opetella ja harjoittaa ääntämistätietojaan ja -taitojaan itsenäisesti. Lähestyn ääntämissivustoja oppimateriaalin näkökulmasta ja tutkin niitä hyperteksteinä.
Analysoin sivustoja kvalitatiivisen sisällönanalyysin keinoin tutkimuskysymysten Mitä sivustoilla voi oppia? ja Miten sivustoilla voi oppia? pohjalta luotujen analyysikategorioiden Sisältö ja Metodit mukaisesti. Sivustoja etsin Internetistä hakukone Googlen avulla tarkoin valituilla hakusanoilla ja sivustot lopulliseen analyysiin valitsen eliittiotannalla. Kumpaakin kieltä kohden analysoin yhteensä kymmenen ääntämissivustoa.
Pettymyksekseni merkittävin löydös oli ruotsin ääntämissivustojen harvalukuisuus: ensimmäisessä materiaalinkeruussa löytyi hakusanojen modifioinnista huolimatta vain yksi kriteerit täyttävä, täysin ääntämissivuston määritelmää vastaava sivusto. En kuitenkaan ollut valmis luopumaan aiheesta: epäkohta on mielestäni tärkeä tuoda esiin ja toisaalta halusin myös esitellä löytämäni englannin ääntämissivustot. Koska Internetistä löytyy ääntämissivustojen lisäksi myös muita ääntämisen oppimiseen soveltuvia sivustoja, päätin laajentaa ääntämissivuston määritelmää ja valikoida uusista tuloksista analyysiin monipuolisimmat.
Vaikka palautteenannossa ja ohjeistamisessa on vielä laajasti puutteita, uskon silti vahvasti sivustojen potentiaaliin oppimismateriaalina. Jatkossa olisikin mielenkiintoista tutkia mm. miten varsinainen kohderyhmä, itsenäiset oppijat, kokevat sivustot ja millaisia oppimistuloksia sivustojen avulla on mahdollista saavuttaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Studenters uppfattningar om metoder för inlärning av svenska och engelska : de bästa respektive minst lyckade sätten att lära sig svenska och engelska i grundskolan och gymnasiet
Holopainen, Anni (2013)Tämän tutkielman tarkoitus on ottaa selvää, millä tavoin yliopistossa opintojaan aloittavat ruotsin ja englannin kielten opiskelijat ovat oppineet näitä kieliä peruskoulussa ja lukiossa. Kyse on siis heidän käsityksistään. ... -
Föreställningar och uppfattningar om invandrarelevernas inlärning av svenska och engelska i finsk grundskola
Lemmetty, Satu (2011)Tämän pro-gradu tutkielman tarkoitus on selvittää opettajien käsityksiä ja uskomuksia maahanmuuttajaoppilaista englannin ja ruotsin kielten oppijoina sekä maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä omasta vieraiden kielten ... -
Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
Raja, Aleksiina (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden ... -
The systemic cognition of e-learning success in internationally operating organizations
Hilgarth, Bernd (University of Jyväskylä, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.