Tapaustutkimus Psychotherapy Process Q -Set (PQS) -menetelmän soveltuvuudesta terapiavuorovaikutusta tutkivana menetelmänä
Tekijät
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämä pro gradu–tutkielma on osa tutkimusprojektia, jonka aikana yhtä yksilöpsykoterapiaprosessia on tutkittu useista eri näkökulmista hyödyntämällä niin laadullisia kuin määrällisiäkin tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Psychotherapy Process Q-Set (PQS) -menetelmän avulla, miten vuorovaikutus terapeutin ja asiakkaan välillä rakentui ja vaihteli keskenään hyvin erilaisten terapiaistuntojen kuluessa ja arvioida samalla myös sitä, miten PQS toimii terapiavuorovaikutusta tutkivana menetelmänä. Tutkimusaineisto koostui yhdestä terapiaprosessista, josta valittiin yhteensä 22, PQS-menetelmän avulla luokiteltua psykoterapiaistuntoa ja näiden pohjalta tarkemman tutkimuksen kohteeksi valikoitui kaksi perättäistä istuntoa, joiden kuluessa muutos istunnosta toiseen siirryttäessä oli tilastollisesti myös tavoitettavissa. Tutkimuksen aikana terapeutin ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta tarkasteltiin ensin paneutumalla istunnoista muodostettuihin litterointeihin, sekä ääni- ja kuvatallenteisiin. Tämän jälkeen kustakin istunnosta muodostettuja laadullisia havaintoja tarkasteltiin yhdessä PQS-luokitusten kanssa. Tutkimuksen pohjalta oli havaittavissa, että vuorovaikutuksen rakentumista istuntojen kuluessa säätelivät eri teemat, joista niiden kuluessa keskusteltiin. PQS-menetelmää hyödyntämällä tavoitettiin hyvin terapeutin ja asiakkaan vuorovaikutuksen rakentuminen vastavuoroisesti niin, että asiakas vaikutti toiminnallaan selkeästi terapeutin mahdollisuuksiin hyödyntää interventioitaan ja terapeutin kasvava aktiivisuus, sekä asettuminen yhteistyöhön vaikuttivat vastaavasti siihen, miten asiakas työskentelyyn istuntojen aikana asettui. Tutkimuksen pohjalta oli havaittavissa, että menetelmänä PQS tavoitti paremmin terapeutin kuin asiakkaan vuorovaikutukseen liittyvää vaihtelua. Asiakkaan terapiatyöskentelyyn liittyviä haasteita oli yksittäisten väittämien tasolla vaikeampaa tavoittaa, jonka vuoksi laadullisten havaintojen merkitys korostui aineistoa analysoitaessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28096]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Music therapeutic emotional processing (MEP) : Expression, awareness, and pain predict therapeutic outcome
Saarikallio, Suvi; Toiviainen, Petri; Brabant, Olivier; Snape, Nerdinga; Erkkilä, Jaakko (SAGE Publications, 2023)Successful emotional processing is pivotal for the therapeutic change, and music can support emotional processing. However, we know little on how music-based emotional processing actually predicts clinical outcomes. This ... -
Psykoterapiaprosessin keskeiset tekijät perheterapeuttien arvioitavina : Psychotherapy Process Q-set -menetelmän sovittaminen pariterapian tutkimiseen
Peura, Pekka (2016)Tutkimuksessa selvitettiin Psychotherapy Process Q-set -menetelmän (PQS) ominaisuuksia ja sovellettavuutta pari- ja perheterapian näkökulmasta. Tarkastelu suoritettiin asiantuntija-arvioiden avulla kolmessa eri vaiheessa. ... -
Challenges and added value of measuring embodied variables in psychotherapy
Nyman-Salonen, Petra; Kykyri, Virpi-Liisa; Penttonen, Markku (Frontiers Media SA, 2022)Research on embodied aspects of clinical encounters is growing, but discussion on the premises of including embodied variables in empirical research is scarce. Studies have repeatedly demonstrated that embodied aspects of ... -
Oppiva ryhmä projektipedagogiikan oppimisen menetelmänä : tapaustutkimus ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevien kokemuksista projektipedagogiikasta
Vasarainen, Jere (2017)TIIVISTELMÄ Vasarainen, J. 2017. Oppiva ryhmä projektipedagogiikan oppimisen menetelmänä: Tapaustutkimus ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelevien kokemuksista projektipedagogiikasta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, ... -
Facing the music : a critical enquiry into 'the dodo-bird verdict' to develop music psychotherapy theory
Beek, RoseAnna van (2015)‘The dodo-bird verdict’ represents a boggling outcome of research that shows no significant difference between the outcomes of a variety of psychotherapy treatments. Not being able to scientifically discriminate between ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.