Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHiltunen, Leena
dc.contributor.advisorIsomäki, Hannakaisa
dc.contributor.authorNappu, Niko
dc.date.accessioned2016-02-25T09:31:50Z
dc.date.available2016-02-25T09:31:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1523025
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48935
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa on kehitetty digitaalisten lajikokoelmien koostamiseen soveltuvaa lajitietokantaohjelmaa neljän eri tutkimussyklin aikana. Ohjelman prototyyppiä kehitettiin käyttäjälähtöisesti autenttisissa opetustilanteissa yliopistotason biologian opetuksessa jotta saataisiin alkuvaiheen tietoa prototyypin yleisestä toimivuudesta ja soveltuvuudesta opetukseen. Prototyypin käyttöliittymän visuaalinen suunnittelu todettiin onnistuneeksi. Suurin osa tutkimuksen aikana löydetyistä käytettävyysongelmista ratkaistiin ohjelman kehitystyön aikana. Ohjelma todettiin toimivaksi toteutetussa opetuksessa ja suurin osa käyttäjistä koki sen palvelleen opetusta tai oppimista. Tutkimus antoi joitakin viitteitä ohjelman sopivuudesta muilla kouluasteilla käytettäväksi sekä muutamia jatkokehitysideoita ohjelmalle. Tutkimuksessa kehitetty lajitietokantaohjelma ja sen opetuskäytön konsepti voivat osaltaan auttaa saavuttamaan peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa määriteltyjä biologian, maantiedon sekä tieto- ja viestintätekniikan tavoitteita.fi
dc.description.abstractA computer software for compiling a digital species collection was made in this design-based research during four research cycles. The software was developed by user centered design methods during authentic teaching situations with university level biology courses in order to obtain general knowledge of the software’s functionality and suitability for teaching. The visual design of the user interface was found to be successful and most of the usability problems found were solved during the research. The software was found to be usable in the teaching carried out and most of the users felt that the teaching and learning were influenced positively by using the program. The research gave some references for more generalized usage of the software in other school levels and also some development ideas for the future. The developed species database software and it’s concept of usage in teaching may help to achieve some of the national core curricula goals for primary school and high school in biology, geography and information and communication technology.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (130 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othergeomedia
dc.titleLajitietokantaohjelman käyttäjälähtöinen suunnittelu biologian opetukseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602251698
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.subject.methodKehittämistutkimus
dc.date.updated2016-02-25T09:31:51Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysobiologia
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokäyttäjälähtöisyys
dc.subject.ysokasviot
dc.subject.ysotietokannat
dc.subject.ysotietokantaohjelmat
dc.subject.ysokäyttöliittymät
dc.subject.ysopaikkatiedot
dc.subject.ysokartat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright