Lajitietokantaohjelman käyttäjälähtöinen suunnittelu biologian opetukseen
Tässä tutkimuksessa on kehitetty digitaalisten lajikokoelmien koostamiseen soveltuvaa lajitietokantaohjelmaa neljän eri tutkimussyklin aikana. Ohjelman prototyyppiä kehitettiin käyttäjälähtöisesti autenttisissa opetustilanteissa yliopistotason biologian opetuksessa jotta saataisiin alkuvaiheen tietoa prototyypin yleisestä toimivuudesta ja soveltuvuudesta opetukseen. Prototyypin käyttöliittymän visuaalinen suunnittelu todettiin onnistuneeksi. Suurin osa tutkimuksen aikana löydetyistä käytettävyysongelmista ratkaistiin ohjelman kehitystyön aikana. Ohjelma todettiin toimivaksi toteutetussa opetuksessa ja suurin osa käyttäjistä koki sen palvelleen opetusta tai oppimista. Tutkimus antoi joitakin viitteitä ohjelman sopivuudesta muilla kouluasteilla käytettäväksi sekä muutamia jatkokehitysideoita ohjelmalle. Tutkimuksessa kehitetty lajitietokantaohjelma ja sen opetuskäytön konsepti voivat osaltaan auttaa saavuttamaan peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa määriteltyjä biologian, maantiedon sekä tieto- ja viestintätekniikan tavoitteita.
...
A computer software for compiling a digital species collection was made in this design-based research during four research cycles. The software was developed by user centered design methods during authentic teaching situations with university level biology courses in order to obtain general knowledge of the software’s functionality and suitability for teaching. The visual design of the user interface was found to be successful and most of the usability problems found were solved during the research. The software was found to be usable in the teaching carried out and most of the users felt that the teaching and learning were influenced positively by using the program. The research gave some references for more generalized usage of the software in other school levels and also some development ideas for the future. The developed species database software and it’s concept of usage in teaching may help to achieve some of the national core curricula goals for primary school and high school in biology, geography and information and communication technology.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Biologian opettajaopiskelijoiden asenteet verkko-opetusta kohtaan ja verkkokeskustelun soveltuvuus biologian opetukseen
Nykänen, Mari (2014)Verkko-opiskelu tarjoaa hyvät mahdollisuudet etäopiskeluun. Verkko-opiskelussa korostuvat joustavuus ja itseohjautuvuus. Konstruktivistinen oppiminen on noussut keskeiseksi oppimisteoriapohjaksi myös verkko-opinnoissa. ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Viestintä kuntien käyttäjälähtöisissä palveluinnovaatioissa
Pellinen, Noora (2015)Viestintää käyttäjälähtöisissä innovaatioissa on tutkittu varsin vähän. Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin, millaisia tehtäviä viestinnällä on käyttäjien osallistamisessa innovaatioprosesseihin ja millaisin perustein ... -
Käyttäjäkokemuspohjaisen suunnittelun merkitys verkkokauppasivuston konversioasteelle
Ojala, Miika (2018)Tässä tutkielmassa käsitellään käyttäjäkokemuspohjaisten suunnitteluratkaisujen merkitystä ja vaikutuksia verkkokauppasivustojen konversioasteeseen ja sen kautta taloudelliseen menestykseen. Tarkastelu on rajattu internetin ... -
Detecting Changes in Mental Models during Interaction
Chuyang, Wu; Shanshan, Zhang; Jokinen, Jussi P. P. (RWTH Aachen, 2024)This paper introduces a novel computational cognitive model that maps latent mental models to observable behaviors, allowing the system to detect changes in users’ mental models from their actions. We propose an inference ...