Show simple item record

dc.contributor.authorMarttila, Juho Salomoni
dc.date.accessioned2016-02-24T11:09:15Z
dc.date.available2016-02-24T11:09:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1523171
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48923
dc.description.abstractLukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti alusta alkaen. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toimintaan osallistuneilla lapsilla oli lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluina ja se analysoitiin fenomenografisesti. Lasten käsitykset lukemisen merkityksestä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukeminen mahdollisuutena, lukeminen vaatimuksena ja lukeminen itseisarvona. Lapsilla oli selkeä käsitys lukemisen välttämättömyydestä ihmisen elämässä ja he suhtautuivat hyvin vakavasti lukemiseen, lukutaitoon ja sen riittävän hyvään oppimiseen. Lasten käsitykset lukemaan oppimisen edellytyksistä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukemisen määrä ja jatkuvuus, oikea oppimisen tyyli, tuen saaminen, luettavan mielekkyys sekä lapsen oma rooli aktiivisena oppijana. Lasten käsitysten mukaan hyvä lukutaito saavutetaan ennen kaikkea lukemalla. Lapset kokivat lukemisen erittäin tärkeäksi osaksi ihmisen elämää. Lapsilla oli myös kollektiivisesti jaettu näkemys siitä, että lukemisen taito on taito, joka on opittava, jota on ylläpidettävä jatkuvasti ja jolla on koko elämän mittaiset vaikutukset.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (41 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlukemisen merkitys
dc.subject.otherlukemaan oppiminen
dc.subject.otherlasten käsitykset
dc.subject.otherlukusujuvuus
dc.subject.otherfenomenografia
dc.titleLasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602241679
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2016-02-24T11:09:16Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokäsitykset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record