Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTurja, Leena
dc.contributor.authorJärvelä, Kaisa
dc.date.accessioned2016-02-22T18:32:21Z
dc.date.available2016-02-22T18:32:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1522848
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48882
dc.description.abstractTyön epäsäännöllistyminen sekä yhteiskunnan muuttuminen 24/7 taloudeksi vaikuttaa myös lapsiin sekä lastenhoitojärjestelyihin. Vuorohoidon yleistyminen sekä sen erityislaatuisuudelle havahtuminen ovat tuoneet tarpeen myös vuorohoidon tutkimukselle. Tämän vuoksi tietoa kentältä vuorohoidon tilasta sekä vuorohoidon pedagogisen toiminnan haasteista ja mahdollisuuksista tarvitaan, jotta varhaiskasvatusta ja vuorohoitoa voidaan kehittää edelleen yhteiskunnan muutoksen mukana. Tässä tutkimuksessa selvitettiin vuorohoidon pedagogista toimintaa kasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia haasteita ja toisaalta mahdollisuuksia vuorohoito asettaa pedagogiselle toiminnalle ja miten kasvattajat vastaavat pedagogisella toiminnalla näihin haasteisiin. Tutkimus on laadullinen ja aineistona käytettiin kuuden vuorohoidossa toimivan kasvattajan haastatteluita. Haastatelluista 3 oli lastentarhanopettajia ja 3 lastenhoitajia. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Lasten sosioemotionaalinen hyvinvointi ja perheen arki 24/7 -taloudessa (Perheet 24/7) -tutkimushanketta. Tutkimuksen mukaan vaihtuva vuorohoitoympäristö on pedagogisesti haastava toiminta-alue. Vaihtuvuuden luomiin haasteisiin kasvattajat pyrkivät vastaamaan luomalla turvalliset puitteet ja arjen rutiinit sekä antoivat erityistä tukea lasten sosiaalisten suhteiden rakentumiselle. Vuorohoidossa lasten epäsäännölliset hoitoaikataulut vaikuttivat monella tapaa lasten vireystiloihin ja tunteisiin. Kasvattajat korostivatkin emotionaalisesti sensitiivisen kasvattajan merkitystä sekä lasten yksilöllisyyden huomioimista vuorohoidon arjessa. Vuorohoidon pedagoginen toiminta painottuu lasten turvallisuuden tunteen tukemiseen erilaisin keinoin. Vuorohoidossa pedagoginen toiminta onkin jatkuvaa tasapainottelua haasteiden ja vaihtuvuuden kanssa. Kasvattajat pyrkivät toimimaan vuorohoidon pedagogisia mahdollisuuksia hyödyntäen sekä toteuttavat joustavaa ja jokaisessa hetkessä muovautuvaa pedagogiikkaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (106 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervuorohoito
dc.subject.otherpedagogiikka
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.othersosioemotionaalinen hyvinvointi
dc.titleVuorohoitopedagogiikkaa tutkimassa : vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta
dc.title.alternativeVuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602221646
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2016-02-22T18:32:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoturvallisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot