Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2016Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista päiväkotilasten fyysinen aktiivisuus oli päiväkotipäivän aikana. Tutkimus keskittyi 3- ja 5-vuotiaisiin lapsiin, joiden fyysistä aktiivisuutta seurattiin pitkittäistutkimuksena sekä 2010 että 2012 syksyllä. Tavoitteena oli tarkastella lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteetiä (kevyt, keskiraskas ja raskas). Lasten välille syntyneitä mahdollisia eroja selvitettiin ja vertailtiin huomioon ottaen ikä, sukupuoli ja päiväkoti.
Tutkimuksen aineisto oli osa ”suomalaisten ja hollantilaisten 2-6 –vuotiaiden lasten liikunta-aktiivisuus kotona ja päiväkodissa” –tutkimushanketta, jonka toteuttajana oli Jyväskylän yliopiston
terveystieteiden laitos. Koko hankkeen tutkimusaineisto kerättiin syksystä 2010 talveen 2013. Päiväkoteja, jotka vapaaehtoisuuteen perustuen olivat mukana, oli yhteensä neljätoista. Hankkeen al-
kaessa lapset olivat 3-vuotiaita ja kun hanke saatiin päätökseen, 6-vuotiaita. Tähän tutkimukseen mukaan valikoitui seitsemän päiväkotia, sillä tutkimushankkeen puolivälissä päiväkodit satunnaistettiin interventio- ja verrokkipäiväkoteihin tarkemman tutkimuksen tekemiseksi.
Tämän tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui suoraan havainnointiin perustuvalla OSRAC-P (Observational System for Recording Physical Activity in Children-Preschool Version) –havainnointimenetelmällä. Havainnointilomakkeen ensimmäisen havainnointikategorian, fyysisen
aktiivisuustason antamiin tuloksiin syvennyttiin tutkimuksessa. Aineistoa käsiteltiin ja saatu data muutettiin MET-minuuttiarvoiksi, jotta lasten välinen vertailu mahdollistui. Aineiston tilastollinen analyysi tapahtui SPSS-ohjelman avulla.
Saatujen tutkimustulosten mukaan lasten fyysinen aktiivisuus vaihteli lasten ollessa eri ikäisiä. Lapset liikkuivat selkeästi vähemmän ollessaan 3-vuotiaita, kun aktiivisuutta verrattiin samoihin lapsiin heidän ollessa 5-vuotiaita. Tyttöjen ja poikien välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja, kun
tarkastelun kohteena olivat sekä lasten kokonaisaktiivisuus sekä yksittäiset intensiteettiluokat lasten ollessa 3- ja 5-vuotiaita. Eri päiväkotien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja lasten fyysisen aktiivisuuden suhteen.
Saatujen tutkimustulosten ja pohdintojen valossa olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että lapsia tuettaisiin varhaiskasvatuksessa tasapuolisesti huolimatta lasten sukupuolesta, iästä tai päiväkodista. Lasten tulisi saada toteuttaa sisäsyntyistä tarvetta liikkua monipuolisissa liikuntaympäristöissä varhaiskasvattajien kannustamana ja innostamina huomioon ottaen lasten kasvu- ja kehitysvaihe. Lii-
kunnan tuominen osaksi varhaiskasvatuksen arkea on erittäin tärkeää ja tarpeellista.
...
The aim of this study was to find out how the children’s physical activity is during a child care day. The research concentrated on 3- and 5-year-old children, whose physical activity was studied using the longitudinal study method in autumn 2010 and 2012. The aim was to investigate children’s physical activity in different intensity levels (light, moderate and vigorous). Possible differences between children were studied and compared in three different variables; age, gender and child care center.
This study was part of ”Physical activity of Finnish and Dutch 2-6 -year-old preschool children at home and daycare” research project, which was conducted by the department of Health Sciences at University of Jyväskylä. The whole research project data was collected between autumn 2010 and winter 2013. Altogether there were 14 child care centers that volunteered and were part of the project. When the project started, children were 3-year-olds and when the project finished, they were 6-year-olds. Seven child care centers were selected for this study, because in the middle part of the project child care centers were randomized to intervention- and control groups to make the research more exact.
The collection of the data in this study was collected by using the direct observational method, OSCAR-P (Observational System for Recording Physical Activity in Children-Preschool Version). This study concentrated on the first observational category, physical activity level. The data was modified and the results were transformed to the metabolic equivalent minute values (MET) in order to make it possible to compare possible differences between children. The statistical analyses
were conducted by using the SPSS program.
According to the results, the physical activity of children varied depending on the age of the child. The children were physically less active when they were 3-year-olds compared to the same children at the age of five. In addition this study showed that between boys and girls there was no statistically significant difference, when it was concentrated to the overall activity and physical activity levels separately when children were 3- and 5-year-olds. Closer statistical analysis showed that there
were differences in physical activity between children when it was compared to different child care centers. In some child care centers the children were physically more active than in other child care centers.
It is very important to highlight that in early childhood education children are supported equally despite their gender, age or child care center. Children should be offered possibilities to be physically active in various surroundings supported by educators considering their stages of growth and development. Bringing the physical activity as part of the early childhood education is highly important and necessary.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
Piiroinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät ... -
Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
Oikarinen, Veera Stina; Meckelborg, Maria (2021)Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. ... -
7-vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysmittarilla ja EMG-housuilla mitattuna sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys motorisiin perustaitoihin
Mäkäräinen, Karoliina (2017)Mäkäräinen, K. 7 -vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysmittarilla ja EMG-housuilla mi-tattuna sekä aktiivisuuden yhteys motorisiin taitoihin. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 144 ... -
Ohjatun liikuntaharrastuksen vaikutus lasten aktiivisuuteen kiihtyvyysmittarilla ja emg-housuilla mitattuna
Melin, Martti (2017)Martti Melin (2016. Liikuntaharrastuksen vaikutus lasten aktiivisuuteen kiihtyvyysmittarilla ja emg-housuilla mitattuna. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto. Biomeka-niikan pro gradu –tutkielma, 91 s., 2 ... -
Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
Saari, Saila (2020)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.