Huonojen uutisten kertominen – vuorovaikutuksen haaste lääkärille
Artkoski, M. & Hyvärinen, M-L. (2015). Huonojen uutisten kertominen – vuorovaikutuksen haaste lääkärille. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2015, 2015, 32-51. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaDate
2015Copyright
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Lääkärin työssä vuorovaikutusosaamisella on keskeinen merkitys. Vuorovaikutuksen
onnistuminen potilaan ja lääkärin välillä on yhteydessä hoitotuloksiin,
hoitomotivaatioon ja potilaan kokemuksiin hoidon onnistumisesta. Erityisen
vaativa on tilanne, jossa lääkärin tehtävänä on kertoa huonoja uutisia.
Huonojen uutisten kertomisella tarkoitetaan yleensä tilannetta, jossa lääkäri
kertoo potilaan terveydellisen tai toiminnallisen tilan muuttumisesta ratkaisevasti
huonompaan suuntaan.
Huonojen uutisten kertomista on tutkimuskirjallisuudessa käsitelty runsaasti
sekä lääkäreiden että potilaiden näkökulmasta. Tutkimusaihetta on
lähestytty useimmiten määrällisesti ja tyypillisenä menetelmänä on käytetty
puolistrukturoitua tai strukturoitua kyselyä. Sen sijaan laadullista tutkimusta
aiheesta löytyy niukasti, eikä esimerkiksi puheviestinnän alalla ole tehty lääkäreiden
omakohtaisiin kokemuksiin perustuvaa tutkimusta huonojen uutisten
kertomisesta.
Artikkeli perustuu laadulliseen tutkimukseen, jossa haastateltiin 27 lääkäriä
eri terveydenhuollon sektoreilta ja kahdeksalta erikoistumisalalta. Tavoitteena
on kuvata, millainen kokemus huonojen uutisten kertominen on
lääkärille ja miten lääkärit toimivat kertoessaan huonoja uutisia potilailleen.
Tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa lääkäreiden vuorovaikutuskoulutuksessa
ja huonojen uutisten kertomista koskevien käytänteiden kehittämisessä.
Tutkimuksen lääkärit kokevat huonojen uutisten kertomisen haastavana
ja emotionaalisesti kuormittavana. Emotionaalinen kuormitus tulee kahdesta
suunnasta: lääkärin tulee tunnistaa ja käsitellä sekä omia että potilaan tunnekokemuksia.
Enemmistö lääkäreistä suosii asiapainotteista toimintatapaa ja
suoraa totuuden kertomista potilaalle. Koulutuksen tärkeä tehtävä on auttaa
lääkäreitä tunnistamaan vuorovaikutusta koskevia odotuksia ja käsittelemään
voimakkaita tunnekokemuksia.
...
Publisher
Prologos ryISSN Search the Publication Forum
1795-7613
Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Show full item recordCollections
- Prologi [159]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Olisi törkeääkin, jos lapset ovat somessa, eikä kukaan tuottaisi heille laadukasta sisältöä.” : mediaympäristön mahdollisuudet lasten uutisten tuottamisessa lasten uutisten tekijöiden näkökulmasta
Mäkilä, Pi (2022)Lapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että ... -
”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
Häli, Tuomas (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sekä millaista kertomusten ja kerronnallisuuden käyttäminen opetuksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden ... -
Me ja minä muutoksessa : pakko-oireisen häiriön kertominen Lily Baileyn omaelämäkerrallisessa teoksessa Because We Are Bad
Tammisto, Laura Sofia (2022)Tutkielmassa keskitytään analysoimaan kertojamuotojen ja kertovien persoonien suhteita toisiinsa sekä kertojan sairaudentuntoon. Tämän lisäksi kerrontaa ja kertojuutta heijastetaan kerronnan konventioihin sairausnarratiivien ... -
Sosiaalityöntekijä ja asiakasväkivallasta kertominen
Junnila, Pauliina (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa sekä siitä kertomista. Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden asiakasväkivallasta kertomisen ja tuen kokemuksia ... -
Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
Vuollo, Sofia (2017)Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. ...