Show simple item record

dc.contributor.advisorRönkä, Anna
dc.contributor.authorToivonen, Anu
dc.date.accessioned2016-02-12T17:11:05Z
dc.date.available2016-02-12T17:11:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1522324
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48760
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista perhekuvaa rippikoulun opettajanoppaiden perhetyöskentelyistä välittyi ja millaisten diskurssien kautta se rakentui. Lisäksi selvitettiin, millaiseksi nuoren toimijuus perhetyöskentelyjen diskursseissa rakentui. Tutkimusaineistona olivat perhetyöskentelyt eli perhettä käsittelevät tehtävät kuudesta rippikoulun opettajanoppaasta: Ihan sama, Quo vadis?, Elämänpuu, Löytöretki, Ohjaajan ripari sekä Sanktus. Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analysoitiin teemoittelua ja diskurssianalyysiä hyödyntäen. Keskeiset diskurssit, joiden kautta perhekuvaa opettajanoppaissa rakennettiin, olivat vanhemmuuden kunnioituksen ja arvostuksen diskurssi, avointen perhekoodien diskurssi, arkisen hyvinvoinnin diskurssi sekä identiteettidiskurssi. Nuoren toimijuus sai merkityksensä kolmea kautta: suhteiden rakentajana, perheen hyvinvoinnin rakentajana sekä identiteetin rakentajana. Tutkimuksessa ilmeni, että perhekasvatuksen painotuksena oli tukea sitä, mikä perheissä oli hyvää ja toimivaa. Vanhempien kunnioitus ja arvostus esiintyi kiistämättömänä diskurssina. Perhekuvaa ei annettu valmiiksi vaan nuori sai itse määritellä sitä, minkä ymmärsi perheeksi. Arjen näkökulma hyvinvoinnin rakentajana korostui. Arki näyttäytyi tasaisena mutta säröttömänä, perheissä esiintyvät vaikeudet tai eroperheiden todellisuus eivät päässeet näkyviin. Identiteettidiskurssi korosti perheen merkitystä identiteetin rakentajana. Toimijuus hahmottui aktiivisena rakennustyönä ja nuoren toimijuuden mahdollisuuksia pidettiin esillä. Perhekonteksti sekä mahdollisti että rajasi nuoren toimijuutta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherperhekasvatus
dc.subject.otherperhekuva
dc.subject.othernuoren toimijuus
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.subject.otherrippikoulu
dc.subject.otheropetusmateriaalit
dc.titleOpettajanoppaat avautuvat : perhekuva ja nuoren toimijuus rippikoulun perhekasvatuksessa
dc.title.alternativePerhekuva ja nuoren toimijuus rippikoulun perhekasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602121555
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2016-02-12T17:11:06Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoperhekasvatus
dc.subject.ysoperhe
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysorippikoulu
dc.subject.ysooppimateriaali


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record