Opettajanoppaat avautuvat : perhekuva ja nuoren toimijuus rippikoulun perhekasvatuksessa
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista perhekuvaa rippikoulun opettajanoppaiden perhetyöskentelyistä välittyi ja millaisten diskurssien kautta se rakentui. Lisäksi selvitettiin, millaiseksi nuoren toimijuus perhetyöskentelyjen diskursseissa rakentui. Tutkimusaineistona olivat perhetyöskentelyt eli perhettä käsittelevät tehtävät kuudesta rippikoulun opettajanoppaasta: Ihan sama, Quo vadis?, Elämänpuu, Löytöretki, Ohjaajan ripari sekä Sanktus. Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analysoitiin teemoittelua ja diskurssianalyysiä hyödyntäen.
Keskeiset diskurssit, joiden kautta perhekuvaa opettajanoppaissa rakennettiin, olivat vanhemmuuden kunnioituksen ja arvostuksen diskurssi, avointen perhekoodien diskurssi, arkisen hyvinvoinnin diskurssi sekä identiteettidiskurssi. Nuoren toimijuus sai merkityksensä kolmea kautta: suhteiden rakentajana, perheen hyvinvoinnin rakentajana sekä identiteetin rakentajana.
Tutkimuksessa ilmeni, että perhekasvatuksen painotuksena oli tukea sitä, mikä perheissä oli hyvää ja toimivaa. Vanhempien kunnioitus ja arvostus esiintyi kiistämättömänä diskurssina. Perhekuvaa ei annettu valmiiksi vaan nuori sai itse määritellä sitä, minkä ymmärsi perheeksi. Arjen näkökulma hyvinvoinnin rakentajana korostui. Arki näyttäytyi tasaisena mutta säröttömänä, perheissä esiintyvät vaikeudet tai eroperheiden todellisuus eivät päässeet näkyviin. Identiteettidiskurssi korosti perheen merkitystä identiteetin rakentajana. Toimijuus hahmottui aktiivisena rakennustyönä ja nuoren toimijuuden mahdollisuuksia pidettiin esillä. Perhekonteksti sekä mahdollisti että rajasi nuoren toimijuutta.
...
Muu nimeke
Perhekuva ja nuoren toimijuus rippikoulun perhekasvatuksessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaksoisuraympäristö nuoren opiskelijaurheilijan tukijana : urheiluakatemiavalmentajien kuvauksia kaksoisuran tukijoista ja tuen tehtävistä
Halttunen, Alli (2024)Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran kehitysympäristöjen katsotaan rakentuvan holistis-ekologisesti (Henriksen ym. 2020, 9–10; Korhonen ym. 2020, 108). Kaksoisurakontekstissa nuoren opiskelijaurheilijan elämänuraa ja sen ... -
Nuoren toimijuus vanhempien päihdeongelman ja lähisuhdeväkivallan läheisyydessä : modaliteettianalyysi nuorten kirjoituksista Varjomaailma -internetsivustolla
Taskinen, Anna (2016)Pro Gradu – tutkielmassa tarkastellaan lähisuhdeväkivaltaa sellaisissa perheissä, joiden vanhemmilla on päihdeongelma. Tutkimuksen kohteena on lähisuhdeväkivallalle kotonaan altistuneiden lasten ja nuorten toimijuus. ... -
Miksi tarvitsen enemmän ohjausta? : tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja siihen valikoituminen nuoren näkökulmasta
Kokko, Outi (2023)Tutkimukseni tarkoitus oli kuvata tehostettuun henkilökohtaiseen oppilaanohjaukseen valikoituneiden nuorten kokemuksia ja käsityksiä itsestään koululaisina, tehostettuun oppilaanohjaukseen valikoitumisesta sekä perheen ... -
Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer
Karvonen, Ida (2019)Vuodesta 2020 alkaen jokainen suomalainen koululainen aloittaa ensimmäisen vieraan kielen opiskelunsa jo ensimmäisellä luokalla. Tämä muutos luo uudenlaisia haasteita kieltenopettajan opetusmetodeille, kieltenopetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.