dc.contributor.advisor | Hahn, Judit | |
dc.contributor.author | Partanen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2016-01-29T19:29:14Z | |
dc.date.available | 2016-01-29T19:29:14Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48536 | |
dc.description.abstract | Median vaikutusta sukupuolistereotypioiden muodostajana ja vahvistajana on tutkittu paljon. Lapset viettävät suuren osan lapsuudestaan altistuen eri medioille, joiden vaikutusta heidän sosialisaatioonsa ei pidä aliarvioida. Erityisesti lasten lempihahmot ja niiden käyttäytymismallit heijastuvat heidän kehitykseensä sekä siihen, miten he näkevät itsensä ja muut ympärillään. Fiktiiviset hahmot osaltaan luovat lapsille käsityksen siitä, mikä on hyväksyttävää ja toivottavaa käyttäytymistä.
Tämä tutkimus keskittyy selvittämään, millaisia esimerkkejä sukupuolirooleista lapsille suunnattu amerikkalainen piirretty Adventure Time välittää. Tutkimusta varten valittiin viisi jaksoa sarjan viidenneltä tuotantokaudelta. Analyysin ensimmäisessä osassa tarkastellaan hahmojen ulkonäöllään välittämiä multimodaalisia viestejä heidän sukupuoli-identiteetistään, minkä jälkeen syvennytään esimerkkien avulla tarkastelemaan hahmojen ilmaisua ja käyttäytymistä vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Tutkimuksessa todettiin, että Adventure Timen hahmojen esiin tuomat sukupuoliroolit pääsääntöisesti poikkeavat perinteisistä sukupuoliroolistreotypioista erityisesti naishahmojen kohdalla. Yksittäiset esimerkit ja erityisesti mieshahmojen käytös kuitenkin myös vahvistivat perinteisiä sukupuoliin liitettyjä stereotypioita ja käsityksiä. | en |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Adventure Time | |
dc.subject.other | gender representation | |
dc.subject.other | gender socialisation | |
dc.subject.other | discourse analysis | |
dc.subject.other | children | |
dc.title | “What time is it? It’s gender time!” : gender representation in the animated cartoon Adventure Time | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201601291350 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-01-29T19:29:15Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |