Show simple item record

dc.contributor.advisorUllakonoja, Riikka
dc.contributor.advisorLähteenmäki, Mika
dc.contributor.authorHakkarainen, Janette
dc.date.accessioned2016-01-11T16:01:37Z
dc.date.available2016-01-11T16:01:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1507405
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48308
dc.description.abstractMaahanmuuttajien määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut merkittävästi. Venäjää äidinkielenään puhuvat koululaiset ovat kolmanneksi suurin maahanmuuttajien ryhmä. Tämä tulee huomioida myös opetuksen suunnittelussa. Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen auttavat maahanmuuttajia integroitumaan yhteiskuntaan. Tästä huolimatta kaksi- tai monikielisten koululaisten oppimisen vaikeuksia on tutkittu vähemmän kuin syntyperäisten kielen puhujien vastaavia. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan maahanmuuttajien oppimisvaikeuksia monialaisen opettajaryhmän haastattelujen pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia oppimisvaikeuksia suomalaisessa koulussa opiskelevilla maahanmuuttajaoppilailla on, millä tavoin maahanmuuttajaoppilaiden oppimisvaikeudet ilmenevät ja huomaavatko opettajat eroa lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksissa äidinkielessä ja toisessa kielessä. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu vuosina 2010–2013 suoritetun DIALUKI-projektin 22 opettajan haastatteluaineistoon. Opettajat toimivat eri tahoilla maahanmuuttajien kanssa aina heidän maahan saapumisen alusta heidän kouluun integroitumiseen saakka. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien mielestä, äidinkielellä on sekä negatiivisia, että positiivisia vaikutuksia maahanmuuttajan toisen kielen oppimiseen. Negatiiviset vaikutukset näkyvät kielioppiasioissa ja kirjainten sekoittamisena. Positiiviset vaikutukset, jotka ovat suurempia, perustuvat siihen, että äidinkielen osaaminen on pohja toisen kielen oppimiselle. Tutkimuksesta ilmeni, että konkreettiset vaikeudet maahanmuuttajilla näkyvät suomen kielen kielioppiasioissa, muun muassa diftongeissa, geminaatoissa ja kaksoisvokaaleissa. Sitä, voidaanko näiden perusteella maahanmuuttajalla määritellä olevan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, ei voida sanoa. Lisäksi kävi ilmi, että maahanmuuttajien oppimisen vaikeuksiin vaikuttavat monet muut tekijät, jotka ovat yhteydessä koko oppimisprosessiin, kuten esimerkiksi keskittymisen häiriöt.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isorus
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermaahanmuutaja
dc.subject.othervenäläinen maahanmuuttaja
dc.subject.otheroppimisvaikeudet
dc.subject.otherdysleksia
dc.titleTrudnosti obučeniâ škol'nikov-immigrantov : na osnove interv'û s prepodavatelâmi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601111072
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVenäjän kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineRussian Language and Cultureen
dc.date.updated2016-01-11T16:01:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi312
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysovenäläiset
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysodysleksia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record