Inkluusioideologian ja koulutuspolitiikan jännitteitä 2000-luvun suomalaisessa peruskoulussa
Hakala, J., & Leivo, M. (2015). Inkluusioideologian ja koulutuspolitiikan jännitteitä 2000-luvun suomalaisessa peruskoulussa. Kasvatus ja aika, 9(4), 9-23. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=734
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaPäivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Hakala & Leivo 2015. Open access-artikkeli, julkaissut Kasvatuksen historian verkosto.
Tässä artikkelissa tarkastellaan inklusiivisen kasvatuksen ideologian ja kansallisen
koulutuspolitiikan välistä ristiriitaa suomalaisessa peruskoulukasvatuksessa. Tarkastelun
aikaperspektiivi on kaksi vuosikymmentä ja sen takaraja on 1990-luvun loppu. Artikkelin taustalla
ovat havainnot, joiden mukaan inklusiivisen kasvatuksen ihanteiden mukainen koulun muutos on
Suomessa toteutunut länsimaisittain varsin hitaasti. Prosessi on ollut hidas, vaikka suomalainen
koulutuspolitiikka on periaatteellisella tasolla sitoutunut keskeisimpiin kansainvälisiin
julkilausumiin edistääkseen osaltaan inkluusioideologian mukaista koulun kehittämistä.
Julkaisija
Kasvatuksen historian verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=734Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25381982
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jokaiselle tarpeensa mukaan : moniarvoisen koulutuspolitiikan yksilöllinen normi
Alaja, Anni (2009)Suomalaisessa perusopetuksessa on toteutettu viimeisten vuosikymmenten aikana muutoksia, jotka vaikuttavat perustavalla tavalla opetuksen sisältöön, muotoon ja tarkoitukseen. Yksilöllisyys ja taloudelliset tavoitteet ovat ... -
Suomalaisen koulutuspolitiikan tasa-arvopyrkimykset : heijastumia ja katvealueita kielikoulutuksessa
Ennser-Kananen, Johanna; Kilpeläinen, Erja; Saarinen, Taina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)In this article, we examine Finnish language education in relation to the historical developments of promoting equality in Finnish education policy. We focus on language education in basic education and discuss this topic ... -
Osaava vai sivistynyt kansakunta koulutuspolitiikan päämääränä?
Välijärvi, Jouni (Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuus rakentuu osaamiselle. Korkeatasoinen osaaminen ei kuulu pelkästään kansakunnan eliitille vaan on nykyisin jokaisen kansalaisen perusoikeus ja välttämättömyys. Tämä korostuu pienen ... -
Opetussuunnitelma käytännössä : historian opetuksen ja opettajuuden jännitteitä
Vesterinen, Ida (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Lectio praecursoria yleisen historian väitöskirjaan Orders of history: An ethnographic study on history education and the enacted curriculum, Jyväskylän yliopistossa 8.4.2022. -
Kohti draaman merkityksiä suomalaisessa peruskoulussa : fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamasta
Borgstén, Tiina Maria (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä draamasta. Aiheen valinta on ajankohtainen, koska draama on herättänyt keskustelua uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 ympärillä. Draaman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.