Informelles Lernen der Sprachen : Auffassungen der Sprachlehrer und ihre Tipps für die Schüler
Kieliä sekä muita tietoja ja taitoja opitaan nykyään paljon arjessa, tahattomasti tai tarkoituksella. Kirjat, lehdet, televisio, muut ihmiset, kansainvälisyys sekä etenkin internet tarjoavat paljon mahdollisuuksia oppia. Etenkin nuoret ottavat uudet teknologiat nopeasti käyttöön. Vieraisiin kieliin törmää arjessa myös yhä useammin ja helpommin. Arkioppimista eli informaalia oppimista ei usein kuitenkaan virallisesti huomioida, vaikka ihminen luultavasti oppii elämänsä aikana enemmän informaalisti kuin formaalisti, eli esimerkiksi koulussa.
Tämän pro gradu -tutkielman aihe on kielten informaali oppiminen. Tarkoituksena oli selvittää 1) kielten opettajien käsityksiä informaalista oppimisesta kielten osalta ja ylipäänsä sekä 2) antavatko opettajat oppilailleen vinkkejä kielten informaaliin oppimiseen ja mitä nämä vinkit ovat. Kielten opettajat voivat vaikuttaa nuoren mielikuvaan kielistä ja kielten oppimisesta. Opettajien tieto informaalista oppimisesta voisi saada myös oppilaat tietoisiksi siitä sekä vaikuttaa sen tiedostamiseen ja arvostukseen yhteiskunnassa. Tätä laadullista tutkimusta varten haastateltiin neljää yläkoulun ja lukion saksan ja ruotsin opettajaa Jyväskylän seudulta. Teemahaastattelut analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että informaalin oppimisen käsite on opettajille melko vieras ja sen merkityksestä ollaan epävarmoja, jotkin käsitykset kuitenkin vastasivat käsitteen määritelmää. Informaalin oppimisen ilmiö taas on opettajille tuttu. Opettajien mukaan oppilas tai opiskelija oppii kieltä koulun ulkopuolellakin. Opettajat nimesivät ja kuvailivat monia tilanteita ja niin sanottuja resursseja, joiden avulla kieltä voisi oppia informaalisti. Ne vastasivat suurilta osin aiemman tutkimuksen tuloksia siitä, mitkä informaalit tavat oppia kieltä nuoret kokevat hyödyllisiksi. Myös opettajien käsitykset informaalin oppimisen hyödyistä ja haitoista nuoren kielitaitoon ja kielten opinnoille vastasivat pitkälti tutkimustuloksia informaalin oppimisen vaikutuksista. Opettajat antavat myös vinkkejä oppilaille. Vaikuttaa siltä, että audiovisuaalisista medioista ja internetin mahdollisuuksista vinkataan eniten. Musiikkia käytetään tunneilla myös melko usein. Painetuista medioista vinkataan harvemmin. Mahdollisuuksista päästä kohdekielisille alueille kerrottiin ja niillä oli myös käyty. Kiire ja järjestyksen pito oppitunneilla sekä opettajien ja opiskelijoiden kiinnostukset vaikuttavat vinkkien antamiseen.
...
Alternative title
Auffassungen der Sprachlehrer und ihre Tipps für die SchülerKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Luokan pitäisi olla rauhallinen ja siellä voisi olla sohvia ja kiva opiskella!" : Auffassungen mittelfinnischer Schüler von der idealen Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen
Toikka, Tiia (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää keskisuomalaisten koululaisten käsityksiä siitä, millainen on ihanteellinen oppimisympäristö vieraiden kielten opiskeluun. Oppimisympäristö on melko vähän tutkittu aihealue, vaikka ... -
"Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche
Pynnönen, Johanna (2012)Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai ... -
„Keine Übung ist unbedingt schlecht, sie passt einfach nicht zu einem bestimmten Schüler“ : die Wortschatzarbeit im finnischen Deutsch- und Schwedischunterricht aus der Sicht der Lehrer
Sariola, Miira (2019)Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että sanat ovat tärkeä osa kieltä. Niiden avulla kommunikoimme, joten sanat ja sanasto ovat tärkeä osa myös kieltenopetusta. Kielten oppikirjoissa on sanastoja, oppilaat ... -
Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht
Moilanen, Johanna (2014)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin saksan ja ruotsin opettajien käsityksiä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta. Tutkimus osoittaa saksan ja ruotsin opettajien olevan tietoisia ääntämisen merkityksestä kommunikaatiolle. ...