Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTikkakoski, Silja
dc.date.accessioned2015-12-22T16:56:53Z
dc.date.available2015-12-22T16:56:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1506348
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48207
dc.description.abstractKieliä sekä muita tietoja ja taitoja opitaan nykyään paljon arjessa, tahattomasti tai tarkoituksella. Kirjat, lehdet, televisio, muut ihmiset, kansainvälisyys sekä etenkin internet tarjoavat paljon mahdollisuuksia oppia. Etenkin nuoret ottavat uudet teknologiat nopeasti käyttöön. Vieraisiin kieliin törmää arjessa myös yhä useammin ja helpommin. Arkioppimista eli informaalia oppimista ei usein kuitenkaan virallisesti huomioida, vaikka ihminen luultavasti oppii elämänsä aikana enemmän informaalisti kuin formaalisti, eli esimerkiksi koulussa. Tämän pro gradu -tutkielman aihe on kielten informaali oppiminen. Tarkoituksena oli selvittää 1) kielten opettajien käsityksiä informaalista oppimisesta kielten osalta ja ylipäänsä sekä 2) antavatko opettajat oppilailleen vinkkejä kielten informaaliin oppimiseen ja mitä nämä vinkit ovat. Kielten opettajat voivat vaikuttaa nuoren mielikuvaan kielistä ja kielten oppimisesta. Opettajien tieto informaalista oppimisesta voisi saada myös oppilaat tietoisiksi siitä sekä vaikuttaa sen tiedostamiseen ja arvostukseen yhteiskunnassa. Tätä laadullista tutkimusta varten haastateltiin neljää yläkoulun ja lukion saksan ja ruotsin opettajaa Jyväskylän seudulta. Teemahaastattelut analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa selvisi, että informaalin oppimisen käsite on opettajille melko vieras ja sen merkityksestä ollaan epävarmoja, jotkin käsitykset kuitenkin vastasivat käsitteen määritelmää. Informaalin oppimisen ilmiö taas on opettajille tuttu. Opettajien mukaan oppilas tai opiskelija oppii kieltä koulun ulkopuolellakin. Opettajat nimesivät ja kuvailivat monia tilanteita ja niin sanottuja resursseja, joiden avulla kieltä voisi oppia informaalisti. Ne vastasivat suurilta osin aiemman tutkimuksen tuloksia siitä, mitkä informaalit tavat oppia kieltä nuoret kokevat hyödyllisiksi. Myös opettajien käsitykset informaalin oppimisen hyödyistä ja haitoista nuoren kielitaitoon ja kielten opinnoille vastasivat pitkälti tutkimustuloksia informaalin oppimisen vaikutuksista. Opettajat antavat myös vinkkejä oppilaille. Vaikuttaa siltä, että audiovisuaalisista medioista ja internetin mahdollisuuksista vinkataan eniten. Musiikkia käytetään tunneilla myös melko usein. Painetuista medioista vinkataan harvemmin. Mahdollisuuksista päästä kohdekielisille alueille kerrottiin ja niillä oli myös käyty. Kiire ja järjestyksen pito oppitunneilla sekä opettajien ja opiskelijoiden kiinnostukset vaikuttavat vinkkien antamiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.language.isoger
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherinformaali oppiminen
dc.subject.otherkielen oppiminen
dc.subject.otherkielten opettajat
dc.titleInformelles Lernen der Sprachen : Auffassungen der Sprachlehrer und ihre Tipps für die Schüler
dc.title.alternativeAuffassungen der Sprachlehrer und ihre Tipps für die Schüler
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512224127
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2015-12-22T16:56:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokieltenopettajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot