Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorUusitalo, Janina
dc.date.accessioned2015-12-17T09:46:28Z
dc.date.available2015-12-17T09:46:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1506160
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48175
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat roolinsa kolmiportaisessa tuessa, miten he ovat omaksuneet kolmiportaisen tukimallin käytännössä sekä millaisia käsityksiä luokanopettajilla on omasta työssä jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2013 haastattelemalla kahden eri eteläsuomalaisen alakoulun luokanopettajia (n=6). Tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Fenomenografia on aineistolähtöinen menetelmä, jossa kuvauskategoriat syntyvät aineiston pohjalta eivätkä teoriasta käsin. Luokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta sekä työssä jaksamisesta muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden. Luokanopettajien käsitysten mukaan kolmiportaisen tuen käytänteet nähdään osana luokanopettajan perustehtävää. Tuen antajan rooli nähdään itsestään selvänä ja luokanopettajat ovat sisäistäneet kolmiportaisessa tuen käytänteet osaksi perustehtäväänsä. Matkan varrella on myös koettu erilaisia haasteita. Kolmiportaisen tuen myötä tulleet muutokset ovat vaikuttaneet sekä positiivisesti että negatiivisesti luokanopettajan työhön. Kolmiportainen tuki on myös tuonut lisää työtä, mutta samalla oppilaan oikeudet ovat parantuneet. Luokanopettajien käsitysten mukaan on olemassa sekä työssä jaksamista edistäviä että kuormittavia tekijöitä. Kaiken kaikkiaan luokanopettajilla on positiiviset käsitykset työssä jaksamisesta, kun luokassa on tukea tarvitsevia oppilaita.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleLuokanopettajien käsitykset kolmiportaisesta tuesta ja työssä jaksamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512174084
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2015-12-17T09:46:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotyönkuva
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot