Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorLaaja, Sonja
dc.date.accessioned2015-12-16T18:56:33Z
dc.date.available2015-12-16T18:56:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1506085
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48155
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin alakoulun kuudennen luokan opettajat kokevat pystyvyyttä ohjauksellisten strategioiden, ryhmän toiminnan organisoinnin ja oppilaiden osallistamisen suhteen. Kiinnostuksen kohteena oli myös, missä määrin opettajien kokemukset koulun ilmapiiristä ja johtajuudesta ovat yhteydessä heidän pystyvyysuskomuksiinsa. Lisäksi selvitettiin, onko opettajien pystyvyysuskomuksissa sekä kokemuksissa koulun ilmapiiristä ja johtajuudesta eroja sukupuolesta ja työkokemuksen määrästä riippuen. Tutkimuksessa käytettiin Alkuportaat-seurantatutkimuksen aineistoa. Aineisto kerättiin 98 kuudennen luokan opettajalta kyselylomakkeilla keväällä 2013 ja analysoitiin käyttäen korrelaatioanalyysiä sekä ryhmävertailuja. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat kokivat pääosin vähintään jonkin verran tai melko paljon pystyvyyttä kaikilla kolmella osa-alueella. Opettajat kokivat eniten pystyvyyttä ryhmän toiminnan organisoinnin suhteen, toiseksi eniten oppilaiden osallistamisen suhteen ja vähiten ohjauksellisten strategioiden suhteen. Korrelaatioanalyysien mukaan koulun johtajuus ja yhteistyö koulussa olivat yhteydessä opettajien ohjauksellisia strategioita koskeviin pystyvyysuskomuksiin. Lisäksi oppilassuhteet ja koulun resurssit olivat yhteydessä opettajien pystyvyysuskomuksiin koskien ryhmän toiminnan organisointia. Sukupuolten välisessä vertailussa ilmeni, että miesopettajat arvioivat koulun resurssit hieman paremmiksi kuin naisopettajat. Työkokemuksen määrän suhteen tehdyt vertailut osoittivat muun muassa, että keskimääräisen työkokemuksen (11-15 vuotta) omaavat opettajat arvioivat koulun päätöksentekoa kielteisemmin kuin kokeneemmat opettajat. Tutkimus antaa ymmärrystä siitä, millaisilla koulun ilmapiiriin ja johtajuuteen liittyvillä tekijöillä voitaisiin mahdollisesti tukea opettajien pystyvyyden tunteita.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (68 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherpystyvyys
dc.subject.otherAlkuportaat-hanke
dc.titleOpettajien pystyvyysuskomukset ja niiden yhteydet koulun ilmapiiriin ja johtajuuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512164073
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-12-16T18:56:34Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoilmapiiri
dc.subject.ysojohtajuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot