dc.contributor.author | Puisto, Noora | |
dc.date.accessioned | 2015-12-14T13:00:02Z | |
dc.date.available | 2015-12-14T13:00:02Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1505877 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48096 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisluokanopettajien ammatil-lista identiteettiä ja opettajuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien kokemuksia ammatillisen identiteetin ja opettajuuden kehittymisestä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä erityisluokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui 8 erityisluokanopettajaa eri paikkakunnilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä teemoitellen, tyypilleen ja luokitellen.
Tutkimuksesta ilmenee, että erityisluokanopettajan ammatillinen identi-teetti muodostuu koulutuksen ja työkokemuksen välisessä suhteessa. Koulu-tuksen katsottiin olevan merkityksellinen, mutta suurin painoarvo annettiin tässä tutkimuksessa kokemukselle. Erityisluokanopettajan työ vaatii asiantuntija osaamista ja vuorovaikutustaitoja. Erityisluokanopettajien opettajuus perustui oppilaiden kohtaamiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön eri yhteistyötahojen kanssa. Tutkimus osoitti, että työyhteisöllä on merkitys työhön ja kollegiaalinen tuki osoittautui tärkeäksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että erityisluokanopettajuus muodostuu kokemuksen myötä, teorian ja käytännön työn vuoropuheluna. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisluokanopettajan työ on vaativaa ja haasteellista työtä, joka edellyttää ammattitaitoista osaamista. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Ammatillinen identiteetti | |
dc.subject.other | opettajuus | |
dc.subject.other | erityisluokanopettaja | |
dc.subject.other | työyhteisö | |
dc.title | Erityisluokanopettajien ammatillinen identiteetti ja opettajuus koulun työyhteisössä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201512144014 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2015-12-14T13:00:03Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | erityisluokat | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |