Mielikuvien käyttö laulunopetuksen työvälineenä
Laulunopiskelu vaatii useiden eri lihasten kontrolloinnin opettelemista. Koska suuri osa näistä lihaksista ei ole tahdonalaisia, käytetään niiden harjoittamisessa erilaisia mielikuvia. Tämän lisäksi mielikuvien käyttäminen laulunopetuksessa on perusteltua, sillä laulaja ei voi nähdä ääni-instrumenttiaan. Mielikuvien avulla laulaja oppii hahmottamaan ja aistimaan kehoaan paremmin ja niillä voi vaikuttaa huomattavasti jopa kokonaisen kuoron sointiin. Jotta pystymme ymmärtämään, mitä mielikuvien kautta halutaan saavuttaa, täytyy ensin tietää, miten ääni-instrumentti toimii. Jokaisella meistä on yksilöllinen ääni-instrumentti, jonka toiminta koostuu juuri mielen ja kehon yhteistoiminnasta. Laulamisesta ja äänenkäytöstä tehtyjen tutkimusten ansioista voidaan erotella eri toimintojen, kuten kehon asennon, hengityksen ja äänen soinnin merkitys terveessä ja tasapainoisessa äänenkäytössä.
Mielikuvien käyttö on vaativaa, sillä jokainen yksilö hahmottaa ne omalla tavallaan. Toinen voi sisäistää jonkin mielikuvan helposti, kun taas toiselle sama harjoitus ei aukea ollenkaan. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kuorolaulajien ja kuoronjohtajan näkemyksiä mielikuvista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mikä vaikuttaa mielikuvien toimintaan? Miten mielikuvaharjoituksia ohjeistetaan laulajille? Minkälaiset mielikuvat koetaan hyödyllisiksi? Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskohteena oli jyväskyläläinen Ruamjai-kuoro ja tutkimuksen teemana oli mielikuviaharjoitusten hyödyntäminen laulunopetuksessa. Tutkimuksella pyrittiin kartoittamaan eri laulamisen osa-alueisiin (kehon hallinta, hengitys ja äänenmuodostus) liitettyjä mielikuvia ja selvittämään niiden merkitystä ja tehokkuutta laulunopiskelussa. Tutkimuksessa koottiin laulun opetuksessa yleisesti käytettyjä mielikuvia sekä mielikuvaharjoituksia kehon hallinnan, hengityksen ja äänenmuodostuksen alueilla.
Tutkimus osoitti, että mielikuvien käyttämistä laulunopetuksen työvälineenä pidetään hyödyllisinä, ja että niillä pystytään vaikuttamaan laulutekniikan kehittämiseen pitkällä aikavälillä. Tutkimustulosten perusteella mielikuvilla voidaan työstää äänenkäyttöön kuuluvia toimintoja monipuolisesti, mutta mielikuvien toimiminen laulunopetuksessa on yksilöllistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Complete Vocal Technique laulunopetuksen välineenä lukion musiikinopetuksessa
Lind, Henna (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Complete Vocal Technique (CVT) nimistä tanskalaista laulutekniikkaa voidaan hyödyntää lukion musiikinopetuksen laulunopetuksessa. Kyseistä laulutekniikkaa käytetään niin ... -
Comparison of well-being of older adult choir singers and the general population in Finland : A case-control study
Johnson, Julene K.; Louhivuori, Jukka; Siljander, Eero (Sage Publications Ltd.; European Society for the Cognitive Sciences of Music, 2017)Previous research suggests that singing in a choir as an older adult is associated with better quality of life (QOL). However, the degree to which sociodemographic variables and level of engagement in hobbies contribute ... -
"Parhaat kaverit ympärillä oli ihanaa soittaa ja laulaa" : koulun musiikinopetuksesta kuorolaiseksi
Särkinen, Minna (2015)Kuorolaulu on erittäin suosittu tapa harrastaa musiikkia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko koulun musiikintunneilla ollut merkitystä myöhempään kuoroharrastukseen. Onko kiinnostus kuorolauluun syntynyt ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ...