Nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia auktoriteetin rakentumisesta ja kehittymisestä

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia omasta auktoriteetistaan sekä sen kehittymisestä. Tällaista vertailevaa tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä noudattaen. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä kymmenen, joista neljä keväällä 2013 ja kuusi kevättalvella 2015. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta selvisi, että opettajan auktoriteetin rakentumiseen vaikuttavat opettajan henkilökohtaiset ominaisuudet, opettajan asiantuntijuus, vuorovaikutus sekä luokanhallinta. Opettajan auktoriteetin kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat työkokemus, koulutus, elämänkokemus, kollegat, yhteiskunta sekä reflektio. Tutkimus osoitti, että opettaja voi itse kehittää omaa auktoriteettiaan. Kaikki opettajat eivät kuitenkaan näin tee. Nuorten ja kokeneiden opettajien auktoriteettikokemusten välillä ei löytynyt merkittäviä eroja. Nuorista opettajista poiketen kokeneet opettajat toivat esiin yhteiskunnan muutosten vaikutukset auktoriteettiinsa. Johtopäätöksenä esitämme, että auktoriteetti on vuorovaikutuksessa luotava suhde, ja sen kehittämiseksi on tehtävä jatkuvasti töitä. Reflektio on merkittävä auktoriteetin kehittämisen työkalu. Auktoriteetin kehittyminen liittyy kokonaisvaltaiseen opettajuuden kehittymiseen.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512093944Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share