Vesselikoripallokoulun opetusmateriaalin laatiminen : Susi-tarinaan linkittyvä koripallokoulu 5-7-vuotiaille
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli laatia 5−7-vuotiaille lapsille koripallokoulumateriaali,
joka pohjautuu Susi-tarinaan. Työ toteutettiin tilaustyönä Turun NMKY:n koripallotoiminnalle
ja sen tavoitteena oli parantaa seuran koripallokoulujen laatua. Opetusmateriaalin
työstäminen aloitettiin syksyllä 2014 ja se otettiin käyttöön neljässä Turun NMKY:n Vesselikoripallokoulussa
syksyllä 2015. Koripallokoulumateriaalin arvoiksi määriteltiin yhdessä
seuran toimijoiden kanssa tasavertaisuus, positiivisuus ja hauskuus. Koripallokoulu koostuu
opetusmateriaalista, joka jakautuu yhdeksään osakokonaisuuteen: 1) johdantovihkoon, 2) harjoitussisältöihin,
3) tehtäväradan karttaan ja kortteihin, 4) Vesselipassiin, 5) sääntölomakkeeseen,
6) opetusvideoihin, 7) pelaajatietolomakkeeseen, 8) aikatauluun sekä 9) ohjaajien koulutuksen
PowerPoint -esitykseen. Vesselikoripallokoulu sisältää 11 harjoituskertaa.
Opetusmateriaalin tavoitteena oli luoda kokonaisuus, jossa yhdistyvät koripallo, leikki ja kertomus.
Opetusmateriaali laadittiin viitekehyksen avulla. Viitekehys pohjautui lasten liikuntaan,
motoristen taitojen- sekä koripallon lajitaitojen oppimiseen liittyvään lähdekirjallisuuteen.
Koripallokoulumateriaalin päätavoitteena on synnyttää lapsissa positiivisia pätevyyden
kokemuksia liikunnan ja leikkien avulla sekä kehittää lasten motorisia, kognitiivisia ja sosiaalisia
taitoja. Susi-tarinan avulla koripallokoulu linkittyy Suomen koripallomaajoukkueen Susiteemaan
ja Pikkususi-brändiin. Tarinan avulla pyritään lisäämään mielikuvien käyttöä.
Koripallotaitojen opettamiseen lapsille on olemassa vain vähän tutkimus- ja ohjausmateriaalia.
Tällä opetusmateriaalilla pyrittiin luomaan uusi ja innovatiivinen tapa toteuttaa lasten koripallokoulu
Susi-tarinaa hyväksi käyttäen. Materiaali on luotu ohjaajien ja lasten tarpeet
huomioiden
...
Muu nimeke
Susi-tarinaan linkittyvä koripallokoulu 5-7-vuotiailleMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Effect of Childhood Developmental Coordination Disorder on Adulthood Physical Activity : Arvo Ylppö Longitudinal Study
Tan, Jocelyn L.K.; Ylä‐Kojola, Anna‐Mari; Eriksson, Johan G.; Salonen, Minna K.; Wasenius, Niko; Hart, Nicolas H.; Chivers, Paola; Rantalainen, Timo; Lano, Aulikki; Piitulainen, Harri (Wiley, 2022)Individuals at risk of Developmental Coordination Disorder (DCD) have low levels of physical activity in childhood due to impaired motor competence, however physical activity levels in adulthood have not been established. ... -
Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tuomi, Tanja; Näppilä, Jarkko (2019)Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.