Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKekoni, Mari
dc.date.accessioned2015-12-09T05:57:08Z
dc.date.available2015-12-09T05:57:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1505461
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48025
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kuulemista. Tutkimukseen osallistui 16 lasta erään Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan päiväkodin yhdestä lapsiryhmästä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin lasten teemahaastatteluilla ja havainnoimalla lapsiryhmän toimintaa. Analyysi toteutettiin teoriasidonnaisesti, jolloin aineiston analysoinnissa käytettiin apuna tutkimuksen teoreettista viitekehystä. Tutkimustulokset osoittivat, että lapset saivat päättää eniten leikeistään ja siitä, mitä he leikkivät. Sen lisäksi lapset saivat pääosin itse valita leikkipaikkansa sekä leikkitoverinsa. Lasten mielestä osa lapsista sai päättää muita enemmän. Päätöksentekomahdollisuuksia edisti esimerkiksi lapsen fyysinen koko ja ikä. Lapset kokivat, että heitä kuultiin jossakin määrin lapsiryhmässä. He kuitenkin toivoivat, että kasvattajat kuuntelisivat heitä enemmän ja ottaisivat heidät mukaan toiminnan suunnitteluun. Lasten toiveita, ajatuksia ja ideoita toteutettiin toisinaan, mutta aikuiset vastasivat tyypillisesti itse lapsiryhmän toiminnan suunnittelusta. Lasten näkökulmasta aikuiset päättivät pääosin pienryhmien toiminnasta sekä päiväkotipäivän rutiineista ja päiväjärjestyksestä. Tutkimuksen perustella voidaan todeta, että vaikka lapsilla onkin mahdollisuuksia vaikuttaa leikkeihinsä ja toimintoihin, aikuisten pitäisi pyrkiä lisää- mään lasten osallisuutta päiväkodin arjessa antamalla lapsille enemmän tilaisuuksia tehdä päätöksiä, kuulemalla sekä kysymällä ja toteuttamalla lasten toiveita ja ideoita.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (68 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otherpäätöksenteko
dc.subject.otherkuuleminen
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.titleLasten osallisuus päiväkodin lapsiryhmässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512093938
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2015-12-09T05:57:08Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysopäätöksenteko
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysokuuleminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot