dc.contributor.author | Kekoni, Mari | |
dc.date.accessioned | 2015-12-09T05:57:08Z | |
dc.date.available | 2015-12-09T05:57:08Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1505461 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48025 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan
päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa
päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kuulemista.
Tutkimukseen osallistui 16 lasta erään Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan päiväkodin
yhdestä lapsiryhmästä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin
lasten teemahaastatteluilla ja havainnoimalla lapsiryhmän toimintaa. Analyysi
toteutettiin teoriasidonnaisesti, jolloin aineiston analysoinnissa käytettiin
apuna tutkimuksen teoreettista viitekehystä.
Tutkimustulokset osoittivat, että lapset saivat päättää eniten leikeistään ja
siitä, mitä he leikkivät. Sen lisäksi lapset saivat pääosin itse valita leikkipaikkansa
sekä leikkitoverinsa. Lasten mielestä osa lapsista sai päättää muita
enemmän. Päätöksentekomahdollisuuksia edisti esimerkiksi lapsen fyysinen
koko ja ikä. Lapset kokivat, että heitä kuultiin jossakin määrin lapsiryhmässä.
He kuitenkin toivoivat, että kasvattajat kuuntelisivat heitä enemmän ja ottaisivat
heidät mukaan toiminnan suunnitteluun. Lasten toiveita, ajatuksia ja ideoita
toteutettiin toisinaan, mutta aikuiset vastasivat tyypillisesti itse lapsiryhmän
toiminnan suunnittelusta. Lasten näkökulmasta aikuiset päättivät pääosin pienryhmien
toiminnasta sekä päiväkotipäivän rutiineista ja päiväjärjestyksestä.
Tutkimuksen perustella voidaan todeta, että vaikka lapsilla onkin mahdollisuuksia
vaikuttaa leikkeihinsä ja toimintoihin, aikuisten pitäisi pyrkiä lisää-
mään lasten osallisuutta päiväkodin arjessa antamalla lapsille enemmän tilaisuuksia
tehdä päätöksiä, kuulemalla sekä kysymällä ja toteuttamalla lasten toiveita
ja ideoita. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (68 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.subject.other | päätöksenteko | |
dc.subject.other | kuuleminen | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.title | Lasten osallisuus päiväkodin lapsiryhmässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201512093938 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2015-12-09T05:57:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | päätöksenteko | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | kuuleminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |