Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFrank, Lauri
dc.contributor.authorRomo, Mira
dc.date.accessioned2015-11-26T09:27:33Z
dc.date.available2015-11-26T09:27:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1504650
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47841
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on selvittää liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten käyttöä ja sovellusten käytön vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimustavoitteena on selvittää miten käyttäjät hyödyntävät liikunnallisia mobiilihyvinvointisovelluksia, miten he seuraavat omaa liikunta-aktiivisuuttaan sovelluksia hyödyntäen ja vaikuttaako sovellusten käyttö heidän liikuntamotivaatioonsa. Tutkielmassa ollaan erityisesti kiinnostuneita tarkastelemaan sovelluksissa hyödynnettävän pelillistämisen vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimusmenetelminä tutkielmassa käytetään kirjallisuuskatsausta sekä teemahaastattelua. Tutkielman tulokset antavat käsityksen liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten hyödyntämisestä käyttäjien toimesta. Tuloksissa todetaan, että käyttäjät hyödyntävät sovelluksia seuratakseen liikuntasuorituksissaan kulkemaansa matkaa, suoritukseen käyttämäänsä aikaa ja nopeuttaan. Käyttäjät eivät koe, että sovellus saisi heidät harrastamaan liikuntaa enemmän, mutta sovelluksen käyttö voi vaikuttaa liikuntasuoritukselle annettuun intensiteettiin. Sovellusten käyttö mahdollistaa oman kehityksen seuraamisen ja kehittyminen fyysisessä suorituksessa voi olla liikuntamotivaatiota suurestikin lisäävä tekijä.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to find out the use of mobile health applications and the effects that the use of these applications have to the motivation towards exercising. The objective of this study is to examine how the users utilize mobile applications designed for physical exercising, how they monitor their physical activity using the applications and do the use of the applications reflect to their motivation toward exercising. In this study the main interest is examining the possible motivational effects of the use of gamification in these applications. The methods used in this study are literature research and theme interviews. The results give an insight how mobile health applications are utilized by the users. The results show that users use the applications to monitor the dis-tance, time and speed concerning their exercise. The users do not feel that the use of the application makes them to be more physically active, but the use of the application can rather affect the intensity they give to a specific workout. The applications enable to monitor one’s physical improvement and to see yourself improve physically can be motivating indeed.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (59 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherpelillistäminen
dc.subject.othermobiilihyvinvointisovellus
dc.subject.otherfyysinen aktiivisuus
dc.subject.otherliikuntamotivaatio
dc.subject.otheritsemääräämisteoria
dc.subject.othertavoiteorientaatioteoria
dc.titlePelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511263837
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2015-11-26T09:27:34Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysomobiilisovellukset
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot