Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku.
dc.contributor.authorLahti, Henna
dc.date.accessioned2015-10-31T15:52:02Z
dc.date.available2015-10-31T15:52:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1498942
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47512
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako Nallematikka-interventio varhaisten matemaattisten taitojen kehittymiseen päiväkotiympäristössä. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, selittävätkö perheen sosioekonomiset tekijät muutoksia lasten matemaattisissa taidoissa. Tutkimusaineisto sisälsi Lukukäsitetestillä suoritetut alku- ja loppumittauksen sekä viivästetyn loppumittauksen. Lukukäsitetestillä mitattiin suhde- ja lukujonotaitoja. Tutkimukseen osallistui yhteensä 67 vuonna 2008 syntynyttä lasta. Heistä seulottiin Lapsen oppimisvalmiuksien kartoituslomakkeen avulla 24 lapsen ryhmä, jolle pidettiin Nallematikan avulla interventiojakso. Sosioekonomisia tekijöitä tutkittiin vanhemmille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittivat, että intervention aikana lukukäsiteosaaminen parantui. Tosin paremmin ja heikommin suoriutuneiden lasten välinen ero kasvoi. Eniten kehitystä tapahtui heti intervention päätyttyä. Poikien ja tyttöjen lukukäsiteosaamisen välillä ei ollut eroja. Pojat kuitenkin hyötyivät interventiosta tyttöjä enemmän. Isän koulutustaso oli yhteydessä lasten suhde- ja lukujonotaitoihin, muttei matematiikan osaamisessa tapahtuviin muutoksiin. Tulosten perusteella heikommin suoriutuneet lapset olivat sosioekonomisesti heikommista perheistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaisten matemaattisten taitojen kehittymiseen voidaan vaikuttaa intervention avulla. Lisäksi tulokset osoittivat, että perheen sosioekonomiset tekijät eivät selitä muutosta lasten matemaattisessa osaamisessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervarhaiset matemaattiset taidot
dc.subject.otherinterventio
dc.subject.othersosioekonomiset tekijät
dc.subject.otherpienet lapset
dc.titleViisivuotiaiden lasten sukupuoli ja vanhemman koulutustaso Nallematikka-intervention vaikutuksien selittäjinä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201510313545
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-10-31T15:52:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysososioekonomiset tekijät
dc.subject.ysolapset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot