Viisivuotiaiden lasten sukupuoli ja vanhemman koulutustaso Nallematikka-intervention vaikutuksien selittäjinä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako Nallematikka-interventio varhaisten matemaattisten taitojen kehittymiseen päiväkotiympäristössä. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, selittävätkö perheen sosioekonomiset tekijät muutoksia lasten matemaattisissa taidoissa. Tutkimusaineisto sisälsi Lukukäsitetestillä suoritetut alku- ja loppumittauksen sekä viivästetyn loppumittauksen. Lukukäsitetestillä mitattiin suhde- ja lukujonotaitoja. Tutkimukseen osallistui yhteensä 67 vuonna 2008 syntynyttä lasta. Heistä seulottiin Lapsen oppimisvalmiuksien kartoituslomakkeen avulla 24 lapsen ryhmä, jolle pidettiin Nallematikan avulla interventiojakso. Sosioekonomisia tekijöitä tutkittiin vanhemmille suunnatun kyselylomakkeen avulla.
Tulokset osoittivat, että intervention aikana lukukäsiteosaaminen parantui. Tosin paremmin ja heikommin suoriutuneiden lasten välinen ero kasvoi. Eniten kehitystä tapahtui heti intervention päätyttyä. Poikien ja tyttöjen lukukäsiteosaamisen välillä ei ollut eroja. Pojat kuitenkin hyötyivät interventiosta tyttöjä enemmän. Isän koulutustaso oli yhteydessä lasten suhde- ja lukujonotaitoihin, muttei matematiikan osaamisessa tapahtuviin muutoksiin. Tulosten perusteella heikommin suoriutuneet lapset olivat sosioekonomisesti heikommista perheistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaisten matemaattisten taitojen kehittymiseen voidaan vaikuttaa intervention avulla. Lisäksi tulokset osoittivat, että perheen sosioekonomiset tekijät eivät selitä muutosta lasten matemaattisessa osaamisessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Launiala, Kristiina (2015)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ... -
Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan
Hamara, Matilda; Töllinen, Anna (2022)Sujuva laskutaito on elämän kannalta tärkeä koulussa opetettava taito. Laskutaitoon yksi keskeisesti vaikuttava tekijä on oppilaalla käytössään olevat laskustrategiat, eli erilaiset keinot laskun ratkaisemiseksi. ... -
Mathematics Skills of Kosovar Primary School Children: A Special View on Children with Mathematical Learning Difficulties
Salihu, Linda; Räsänen, Pekka (T&K Academic, 2018)The present study examined the development of mathematics skills of Kosovar primary school children in terms of their gender, living area, socio-economic status, and achievement level. A special emphasis was placed on ... -
Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen
Puranen, Suvi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ... -
The effects of motor skill and physical activity interventions on preschoolers' cognitive and academic skills : A systematic review
Jylänki, Pinja; Mbay, Theo; Hakkarainen, Airi; Sääkslahti, Arja; Aunio, Pirjo (Elsevier BV, 2022)The present systematic review aimed to investigate the methodological quality and the effects of fundamental motor skills and physical activity interventions on cognitive and academic skills in typically developing 3 to ...