University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Viisivuotiaiden lasten sukupuoli ja vanhemman koulutustaso Nallematikka-intervention vaikutuksien selittäjinä

Thumbnail
View/Open
764.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lahti, Henna
Date
2015
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako Nallematikka-interventio varhaisten matemaattisten taitojen kehittymiseen päiväkotiympäristössä. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, selittävätkö perheen sosioekonomiset tekijät muutoksia lasten matemaattisissa taidoissa. Tutkimusaineisto sisälsi Lukukäsitetestillä suoritetut alku- ja loppumittauksen sekä viivästetyn loppumittauksen. Lukukäsitetestillä mitattiin suhde- ja lukujonotaitoja. Tutkimukseen osallistui yhteensä 67 vuonna 2008 syntynyttä lasta. Heistä seulottiin Lapsen oppimisvalmiuksien kartoituslomakkeen avulla 24 lapsen ryhmä, jolle pidettiin Nallematikan avulla interventiojakso. Sosioekonomisia tekijöitä tutkittiin vanhemmille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittivat, että intervention aikana lukukäsiteosaaminen parantui. Tosin paremmin ja heikommin suoriutuneiden lasten välinen ero kasvoi. Eniten kehitystä tapahtui heti intervention päätyttyä. Poikien ja tyttöjen lukukäsiteosaamisen välillä ei ollut eroja. Pojat kuitenkin hyötyivät interventiosta tyttöjä enemmän. Isän koulutustaso oli yhteydessä lasten suhde- ja lukujonotaitoihin, muttei matematiikan osaamisessa tapahtuviin muutoksiin. Tulosten perusteella heikommin suoriutuneet lapset olivat sosioekonomisesti heikommista perheistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaisten matemaattisten taitojen kehittymiseen voidaan vaikuttaa intervention avulla. Lisäksi tulokset osoittivat, että perheen sosioekonomiset tekijät eivät selitä muutosta lasten matemaattisessa osaamisessa. ...
Keywords
varhaiset matemaattiset taidot interventio sosioekonomiset tekijät pienet lapset matemaattiset taidot lapset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201510313545

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla 

    Launiala, Kristiina (2015)
    Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ...
  • Kolmannella luokalla heikosti laskevien laskustrategiat ja niiden kehitys alkuopetusvuosina sekä laskutaidon yhteys vanhempien sosioekonomiseen taustaan 

    Hamara, Matilda; Töllinen, Anna (2022)
    Sujuva laskutaito on elämän kannalta tärkeä koulussa opetettava taito. Laskutaitoon yksi keskeisesti vaikuttava tekijä on oppilaalla käytössään olevat laskustrategiat, eli erilaiset keinot laskun ratkaisemiseksi. ...
  • Mathematics Skills of Kosovar Primary School Children: A Special View on Children with Mathematical Learning Difficulties 

    Salihu, Linda; Räsänen, Pekka (T&K Academic, 2018)
    The present study examined the development of mathematics skills of Kosovar primary school children in terms of their gender, living area, socio-economic status, and achievement level. A special emphasis was placed on ...
  • Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen 

    Puranen, Suvi (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ...
  • The effects of motor skill and physical activity interventions on preschoolers' cognitive and academic skills : A systematic review 

    Jylänki, Pinja; Mbay, Theo; Hakkarainen, Airi; Sääkslahti, Arja; Aunio, Pirjo (Elsevier BV, 2022)
    The present systematic review aimed to investigate the methodological quality and the effects of fundamental motor skills and physical activity interventions on cognitive and academic skills in typically developing 3 to ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre