dc.contributor.advisor | Lähteenmäki, Mika | |
dc.contributor.advisor | Turunen, Natalia | |
dc.contributor.advisor | Ullakonoja, Riikka | |
dc.contributor.author | Meuronen, Meija | |
dc.date.accessioned | 2015-10-13T14:51:43Z | |
dc.date.available | 2015-10-13T14:51:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1497693 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47300 | |
dc.description.abstract | Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan motivaatiota oppia. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa jopa kehotetaan käyttämään toiminnallisia ja vaihtelevia työtapoja vieraiden kielten opetuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, (1) miten toiminnallisia opetusmenetelmiä voidaan määritellä (kirjallisuus ja opetusharjoittelijoiden ajatukset), (2) minkälaisia konkreettisia sovelluksia niistä toteutuu kielileirin puitteissa ja (3) millaisia kokemuksia tutkimusryhmän lapsilla ja opetusharjoittelijoilla on toiminnallisten metodien käytöstä leirin aikana.
Tutkittava ryhmä koostuu yhdeksästä 9-11 -vuotiaasta lapsesta ja kolmesta Jyväskylän yliopiston venäjän kielen opetusharjoittelijasta, jotka osallistuivat Jyväskylän yliopiston Kielikampuksen ja Jyväskylän kaupungin opetuspalvelujen järjestämälle toiminnalliselle kesäleirille kesäkuussa 2014. Lapsia haastateltiin leirin toiseksi viimeisenä päivänä aamutuntien aikana ja opettajia seuraavan viikon aikana leirin päättymisestä. Opetusharjoittelijat suunnittelivat ja toteuttivat leirin sekä tuottivat kaiken oppimateriaalin itse. Tässä työssä käytettiin tutkimusmetodina puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analysointimenetelmänä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että toiminnalisten menetelmien käytöksi voidaan määritellä sellaiset harjoitukset, jotka vaativat sisäistä ja ulkoista aktiivisuutta, joiden aikana ei pelkästään istuta pulpetissa tai lueta kirjasta ja joihin liitty jollain tavalla liike. Esimerkkejä toiminnallisten metodien käytöstä vieraiden kielten opetuksessa ovat esimerkiksi draamapedagogiset harjoitukset, leikit, taito- ja taideaineissa käytettävät tekniikat sekä erilaisten oppimisympäristöjen, kuten puistojen, ja musiikin hyödyntäminen.
Opetusharjoittelijoiden ja lasten kokemuksen mukaan kouluissa tapahtuva vieraan kielen opetus on melko rajoittunutta. Opetusharjoittelijoiden mielestä toiminnalliset harjoitukset voisivat tarjota vaihtelua ja pakottomuutta vieraan kielen opiskeluun. Tämän tutkimuksen sekä kirjallisuuden perusteella voidaan sanoa, että toiminnalliset menetelmät vähentänevät pelon ja jännityksen tuntemuksia vieraan kielen tunneilla, mikä lisää motivaatiota ja intoa opiskella. Opetusharjoittelijat kuitenkin tähdentävät, että toiminnalliset metodit toimivat parhaiten, kun ne yhdistetään muihin kielenopetuksen menetelmiin ja niiden käytössä otetaan huomioon ryhmien ja oppijoiden yksilölliset tarpeet. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (74 sivua) | |
dc.language.iso | rus | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Venäjä vieraana kielenä –opetus | |
dc.subject.other | vieraan kielen opetus | |
dc.subject.other | opetusmetodit | |
dc.subject.other | toiminnalliset metodit | |
dc.subject.other | toiminnallinen tapa oppia kieliä | |
dc.subject.other | kokemusoppiminen | |
dc.subject.other | kieli toiminnassa | |
dc.subject.other | tunteet ja kielenopetus | |
dc.title | Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201510133367 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Venäjän kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | Russian Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2015-10-13T14:51:43Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 312 | |
dc.subject.yso | venäjän kieli | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | toiminnalliset menetelmät | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |