Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAro, Mikko
dc.contributor.authorHytönen, Taina
dc.date.accessioned2015-10-01T15:30:52Z
dc.date.available2015-10-01T15:30:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1496785
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47241
dc.description.abstractAritmeettiset taidot, erityisesti yhteenlaskutaito, ovat tärkeitä taitoja opiskelun, työelämän ja arjessa selviämisen kannalta. Yhteenlaskutaito on pohja, jonka päälle muut matemaattiset taidot rakentuvat, joten yhteenlaskutaidon pulmia ja hitautta on tärkeä tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehittyvätkö hitaasti laskevien oppilaiden yhteenlasku- ja vähennyslaskunopeus sekä aritmeettisten tehtävien ratkaisunopeus yhteenlaskustrategia-intervention avulla. Tutkimukseen osallistui 50 hitaasti laskevaa oppilasta 2.-4. -luokalta. Puolet oppilaista kuului interventioryhmään (13 tyttöä ja 12 poikaa) ja puolet vertailuryhmään (13 tyttöä ja 12 poikaa). Interventioryhmäläiset osallistuivat 12 viikon mittaiseen interventioon, jossa harjoiteltiin yhteenlaskustrategioita pienryhmässä 2x45 minuuttia/ viikko ja pelituokioissa 2x10 minuuttia/ viikko. Oppilaiden yhteenlaskunopeutta, vähennyslaskunopeutta ja aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeutta testattiin ennen ja jälkeen intervention. Samat testaukset tehtiin samoina aikoina myös vertailuryhmäläisille, jotka eivät osallistuneet interventioon. Interventio- ja vertailuryhmän tuloksia verrattiin ja aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tässä tutkimuksessa interventioryhmäläiset eivät kehittyneet yhteenlasku-, vähennyslasku- ja aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeudessa vertailuryhmäläisiä enempää. Koko osallistujajoukossa ja molempien ryhmien sisällä kehitystä sen sijaan tapahtui kaikilla osa-alueilla. Tämän tutkimuksen tulokset poikkeavat monien aikaisempien tutkimusten tuloksista, joten aihetta olisi tärkeää tutkia lisää.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (34 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheryhteenlasku
dc.subject.otheryhteenlaskustrategiat
dc.subject.otheryhteenlaskunopeus
dc.subject.othervähennyslasku
dc.subject.otheraritmeettiset taidot
dc.subject.otherinterventio
dc.subject.othermatemaattiset taidot
dc.titleYhteenlaskustrategia-intervention vaikutukset yhteenlasku- ja vähennyslaskunopeuteen sekä aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201510013298
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-10-01T15:30:53Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolaskeminen
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysoaritmetiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot