Yhteenlaskustrategia-intervention vaikutukset yhteenlasku- ja vähennyslaskunopeuteen sekä aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeuteen
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Aritmeettiset taidot, erityisesti yhteenlaskutaito, ovat tärkeitä taitoja opiskelun, työelämän ja arjessa selviämisen kannalta. Yhteenlaskutaito on pohja, jonka päälle muut matemaattiset taidot rakentuvat, joten yhteenlaskutaidon pulmia ja hitautta on tärkeä tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kehittyvätkö hitaasti laskevien oppilaiden yhteenlasku- ja vähennyslaskunopeus sekä aritmeettisten tehtävien ratkaisunopeus yhteenlaskustrategia-intervention avulla.
Tutkimukseen osallistui 50 hitaasti laskevaa oppilasta 2.-4. -luokalta. Puolet oppilaista kuului interventioryhmään (13 tyttöä ja 12 poikaa) ja puolet vertailuryhmään (13 tyttöä ja 12 poikaa). Interventioryhmäläiset osallistuivat 12 viikon mittaiseen interventioon, jossa harjoiteltiin yhteenlaskustrategioita pienryhmässä 2x45 minuuttia/ viikko ja pelituokioissa 2x10 minuuttia/ viikko. Oppilaiden yhteenlaskunopeutta, vähennyslaskunopeutta ja aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeutta testattiin ennen ja jälkeen intervention. Samat testaukset tehtiin samoina aikoina myös vertailuryhmäläisille, jotka eivät osallistuneet interventioon. Interventio- ja vertailuryhmän tuloksia verrattiin ja aineistoa analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tässä tutkimuksessa interventioryhmäläiset eivät kehittyneet yhteenlasku-, vähennyslasku- ja aritmetiikkatehtävien ratkaisunopeudessa vertailuryhmäläisiä enempää. Koko osallistujajoukossa ja molempien ryhmien sisällä kehitystä sen sijaan tapahtui kaikilla osa-alueilla. Tämän tutkimuksen tulokset poikkeavat monien aikaisempien tutkimusten tuloksista, joten aihetta olisi tärkeää tutkia lisää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Cognitive Skills, Math-Related Emotions, and Beliefs Explaining Response to Arithmetic Fluency Intervention
Koponen, Tuire; Aro, Tuija; Leskinen, Markku; Peura, Pilvi; Viholainen, Helena; Aro, Mikko (Routledge, 2023)We examined the associations of cognitive skills, math-related emotions and beliefs, and gender with responses to an arithmetic fluency intervention. Elementary school children with dysfluent arithmetic skills (N=69) ... -
Does Multi-Component Strategy Training Improve Calculation Fluency among Poor Performing Elementary School Children?
Koponen, Tuire; Sorvo, Riikka; Dowker, Ann; Räikkönen, Eija; Viholainen, Helena; Aro, Mikko; Aro, Tuija (Frontiers Research Foundation, 2018)The aim of the present study was to extend the previous intervention research in math by examining whether elementary school children with poor calculation fluency benefit from strategy training focusing on derived fact ... -
Ability to Measure and Count in Aleksis Kivi’s Seven Brothers
Kukkonen, Tiina Katriina (Tessellations Publishing, 2021)The illiterate brothers’ elementary ability to measure and count fluently is a striking feature in the Finnish author Aleksis Kivi’s Seven Brothers (Seitsemän veljestä, 1870), a novel that was published before the metric ... -
Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. - 5. -luokkalaisilla
Lehtinen, Ulla; Paukkunen, Satu (2015)Lehtinen, Ulla ja Paukkunen, Satu. 2015. Minäpystyvyyden ja intervention yhteys oppilaan käyttämiin yhteenlaskustrategioihin 2. ̶ 5. -luokkalaisilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan ... -
Numerical magnitude representation in developmental dyscalculia : behavioural and brain imaging studies
Price, Gavin (University of Jyväskylä, 2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.