"Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
Päivämäärä
2015Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ja opettajat määrittelevät
visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet, miten he kokevat ne ja, miten
he vastaavat lapsen haasteisiin arjessa. ADHD -lasten visuo-spatiaalisen
hahmottamisen haasteita ei ole tutkittu aiemmin. Pro gradu -työ on osa Niilo
Mäki Instituutin Hahku-hanketta (Hahmottamisen kuntoutus -hanke).
Aineisto kerättiin ekokulttuurista perhehaastattelumenetelmää
(EPH) soveltaen niin, että haastattelussa huomioittiin ADHD:n ja visuospatiaalisen
hahmottamisen haasteet. Lisäksi vanhempien ja opettajien haastatteluissa
oli omat painotuksensa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita.
Analyysina käytettiin sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteita
on vaikea havaita kouluympäristössä. Aineiston pohjalta muodostui uusi visuospatiaalisen
hahmottamisen haasteiden määritelmä. Visuo-spatiaalinen hahmottamisen
haaste on ulkoisen minän, “minä muiden joukossa”, hahmottaminen
suhteessa fyysiseen ympäristöön ja sosiaalisten suhteiden normeihin sekä
sisäisen minän, “minä itseni kanssa”, hahmottaminen suhteessa visuaaliseen
informaatioon ja abstraktiin aikaan. Aineistosta löytyi myös kaksi äitityyppiä
”Asioiden selvittäjä” ja ”Arjen pyörittäjä”-äidit sekä kaksi opettajatyyppiä ”Yksilöä
tukevan pedagogiikan omaavat” ja ”Yhteisöä tukevan pedagogiikan
omaavat” -opettajat. Äiti- ja opettajatyypit yhdistäen muodostui neljä erilaista
lapsen lähiympäristöä, jotka erosivat toisistaan yksilö- ja yhteisölähtöisyyden
osalta. Visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteista tiedetään vähän ja asiasta
toivotaan lisää tietoa sekä työkaluja arkeen.
...
Muu nimeke
Alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimanaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hahmottamisen haasteet ja kuulumisen rakentuminen lapsen arjessa
Hakasalo, Mari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä lapsen, jolla on hahmottamisen haasteita ja ADHD, arjesta. Keskeisenä nähtiin lapsen näkökulma, jolloin oire- ja ongelmakeskeisyydestä pyrittiin tietoisesti etääntymään. ... -
Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana
Lannetta, Satu (2017)Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tarkoituksena oli selvittää, missä määrin ensimmäistä luokkaa käyvillä lapsilla esiintyy erilaisia akateemisia emootioita, tarkemmin ylpeyden ja häpeän tunteita, miten nämä tunteet kehittyvät ... -
Lapsen varhaisen temperamentin ja sukupuolen yhteys kuusivuotiaan ystävyyssuhteiden ja sosiaalisen kompetenssin muodostumiseen vanhemman ja esikouluopettajan arvioimana
Kannel, Lassi (2021)Tutkimuksessa tutkittiin lapsen 14 kuukauden ikäisen temperamentin varautuneisuuden yhteyttä esikouluopettajan ja vanhemman arvioimaan esiopetusikäisen lapsen sosiaaliseen kompetenssiin sekä ystävyyssuhteisiin. Aiempien ... -
Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
Kiiski, Kati (2022)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.