Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNärhi, Vesa
dc.contributor.authorPeltomaa, Kaisa
dc.contributor.authorAro, Mikko
dc.date.accessioned2015-09-24T08:08:40Z
dc.date.available2015-09-24T08:08:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationNärhi, V., Peltomaa, K., & Aro, M. (2014). Lievään kehitysvammaisuuteen liittyvä heikko lukutaito : erityisen vaikeaa lukemisvaikeutta?. <i>NMI-Bulletin</i>, <i>24</i>(2), 4-18. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2016/05/01/lievaan-kehitysvammaisuuteen-liittyva-heikko-lukutaito-erityisen-vaikeaa-lukemisvaikeutta/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2016/05/01/lievaan-kehitysvammaisuuteen-liittyva-heikko-lukutaito-erityisen-vaikeaa-lukemisvaikeutta/</a>
dc.identifier.otherCONVID_23797862
dc.identifier.otherTUTKAID_62569
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47173
dc.description.abstractYhä suurempi osa kehitysvammaisista ihmisistä huolehtii itsenäisesti asioistaan ja hyvä lukutaito on keskeinen itsenäisen selviytymisen kannalta. Vaikka lukutaidon kehittymistä ja lukemaan oppimisen vaikeuksia on tutkittu paljon, tutkimus kehitysvammaisten ihmisten lukutaidosta on ollut vähäistä. Tutkimuksessa verrattiin lievästi kehitysvammaisia heikosti lukevia nuoria yleiseltä kykytasoltaan keskitasoisiin lukemisvaikeuksisiin nuoriin lukemisen oikeellisuudessa, sujuvuudessa ja ymmärtämisessä. Lievästi kehitysvammaiset nuoret olivat selvästi heikompia luetun ymmärtämisessä ja nopeudessa. Lukemisen tarkkuudessa ryhmät erosivat toisistaan ainoastaan yhdessä, sanalistojen lukemisen, tehtävässä. Lievästi kehitysvammaisten nuorten lukemisvaikeudet muistuttavat siten piirteiltään kaikkein vaikeimpia lukemisvaikeuksia. Lukemaan oppimisen vaikeuksien ja niiden taustatekijöiden tutkiminen kehitysvammaisilla lapsilla syventäisi teoreettista ymmärrystä lukemisvaikeuksista ja niiden yhteydestä yleiseen kykytasoon. Koska lievään kehitysvammaisuuteen liittyvän lukemisvaikeuden piirteet näyttävät olevan samanlaiset kuin lukemisvaikeudessa yleensä, erityisten lukemisvaikeuksien tutkimuksen pohjalta kehitetyt kuntoutus- ja harjoittelumenetelmät ovat oletettavasti hyödyllisiä myös kehitysvammaisten lasten lukemaan oppimisen tukena. Näitä menetelmiä tulisi systemaattisesti soveltaa ja tutkia niiden vaikuttavuutta kehitysvammaisten lasten opetuksessa ja kuntoutuksessa. Erityistä huomiota kehitysvammaisten lasten ja nuorten lukutaitoa tuettaessa tulisi kiinnittää luetun ymmärtämistä vahvistavaan harjoitteluun.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesNMI-Bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2016/05/01/lievaan-kehitysvammaisuuteen-liittyva-heikko-lukutaito-erityisen-vaikeaa-lukemisvaikeutta/
dc.subject.otherlukemaan oppiminen
dc.titleLievään kehitysvammaisuuteen liittyvä heikko lukutaito : erityisen vaikeaa lukemisvaikeutta?
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409022703
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2014-09-02T03:30:03Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange4-18
dc.relation.issn1236-2778
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume24
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysokehitysvammaisuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5301
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20611
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5303
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10061
jyx.fundinginformationKiitokset: Kiitämme tutkimukseen osallistuneita nuoria ja heidän vanhempiaan yhteistyöstä. Aineisto kerättiin RAY:n rahoittaman Laaja-alaiset oppimisvaikeudet -hankkeen yhteydessä. Kiitämme myös Anne-Mari Hatanpäätä, joka luovutti psykologian lisensiaatin työtään varten keräämänsä lievästi kehitysvammaisten nuorten aineiston käyttöömme. Hatanpään tutkimusta rahoitti Rinnekoti-säätiö.


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot