University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Motivoivan oppimispelin piirteet

Icon
483.4 Kb

Authors
Heire, Maija
Date
2015
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Digitaalisten pelien pelaaminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Samalla on lisääntynyt huomattavasti digitaalisten oppimispelien käyttö, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen. Kandidaatin tutkielma käsittelee digitaalisia oppimispelejä, erityisesti keskittyen niiden pelaajia motivoiviin piirteisiin. Tutkielmassa painottuu lisäksi alakouluikäisten lasten motivoituminen digitaalisista oppimispeleistä. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tutkielmassa käytettyyn lähdeaineistoon kuuluu tieteellisiä julkaisuja, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, raportteja sekä väitöskirjoja. Oppimispeleillä on havaittu olevan potentiaalia opetuksessa ja opetuksen tukena, joten digitaalisten oppimispelien kehittäjien on tärkeää tietää, mitkä asiat oppimispeleissä voivat vaikuttaa pelaajien motivaatioon. Tutkielman avulla halutaan tarjota tietoa myös opettajille ja huoltajille digitaalisten oppimispelien valintaa varten. Tutkielmassa käsitellään ensin tarkemmin oppimista ja motivaatiota, joita käsitellään erityisesti oppimispelien kontekstissa. Niiden lisäksi tarkastellaan, mitä oppimispelit ovat ja millaisia vaatimuksia hyvälle oppimispelille on. Tämän jälkeen tutkielmassa käsitellään pelikokemuksen rakentumista ja digitaalisten oppimispelien motivoivuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa tutustutaan myös käytännön esimerkin avulla oppimispelin motivoiviin piirteisiin. Käytännön esimerkkinä käytetään Ekapeliä. Tutkimustuloksena tutkielmasta saatiin useita pelaajan motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joista tärkeimmäksi nousi oppimispelin oikean tasoinen haastavuus. Tutkielmassa havaittiin, että oppimispelien pelaajia motivoivat piirteet ovat sellaisia, joihin kehittäjät voivat vaikuttaa suunnittelutyössään. ...
Keywords
oppiminen motivaatio flow oppimispeli Ekapeli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509183178

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Transkraniaalisen tasavirtastimulaation yhteys välttämismotivaatioon 

    Honkanen, Laura (2021)
    Transkraniaalinen tasavirtastimulaatio (tDC-stimulaatio) on non-invasiivinen aivojen sähköisen toiminnan muokkausmenetelmä, jota käytetään masennuksen ja ahdistuksen hoidossa. Tasavirtastimulaation vaikutusmekanismi solun ...
  • Minä jo tiedän näitä asioita : lahjakkaan oppilaan motivaatio ja sen muutokset esi- ja alkuopetuksessa 

    Helin, Hannele; Suvilehto, Minna (2001)
  • Vankilapsykologien näkemyksiä ja kokemuksia psykopatiapiirteisten henkilöiden kanssa työskentelyyn vaikuttavista tekijöistä ja työskentelyn vaikutuksista 

    Pouhakka, Jarkko (2022)
    Psykopaattien hoitoa ja hoidettavuutta koskevat näkemykset ovat vaihdelleet kliinikoiden keskuudessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia vankilapsykologeilla oli psykopatiapiirteisten ...
  • Testing the need for novelty as a candidate need in basic psychological needs theory 

    González-Cutre, David; Romero-Elías, María; Jiménez-Loaisa, Alejandro; Beltrán-Carrillo, Vicente J.; Hagger, Martin S. (Springer US, 2020)
    The purpose of this research was to test novelty as a candidate basic psychological need according to the inclusion criteria established within basic psychological needs theory (BPNT). Two cross-sectional studies with 303 ...
  • Personality, motivational, and social cognition predictors of leisure-time physical activity 

    Kekäläinen, Tiia; Tammelin, Tuija H.; Hagger, Martin S.; Lintunen, Taru; Hyvärinen, Matti; Kujala, Urho M.; Laakkonen, Eija K.; Kokko, Katja (Elsevier, 2022)
    Objective The purpose of the present study was to investigate associations between personality traits of extraversion and neuroticism, autonomous motivation, and the Theory of Planned Behavior (TPB) constructs and ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre