Motivoivan oppimispelin piirteet
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Digitaalisten pelien pelaaminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Samalla on lisääntynyt huomattavasti digitaalisten oppimispelien käyttö, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen. Kandidaatin tutkielma käsittelee digitaalisia oppimispelejä, erityisesti keskittyen niiden pelaajia motivoiviin piirteisiin. Tutkielmassa painottuu lisäksi alakouluikäisten lasten motivoituminen digitaalisista oppimispeleistä. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tutkielmassa käytettyyn lähdeaineistoon kuuluu tieteellisiä julkaisuja, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, raportteja sekä väitöskirjoja. Oppimispeleillä on havaittu olevan potentiaalia opetuksessa ja opetuksen tukena, joten digitaalisten oppimispelien kehittäjien on tärkeää tietää, mitkä asiat oppimispeleissä voivat vaikuttaa pelaajien motivaatioon. Tutkielman avulla halutaan tarjota tietoa myös opettajille ja huoltajille digitaalisten oppimispelien valintaa varten. Tutkielmassa käsitellään ensin tarkemmin oppimista ja motivaatiota, joita käsitellään erityisesti oppimispelien kontekstissa. Niiden lisäksi tarkastellaan, mitä oppimispelit ovat ja millaisia vaatimuksia hyvälle oppimispelille on. Tämän jälkeen tutkielmassa käsitellään pelikokemuksen rakentumista ja digitaalisten oppimispelien motivoivuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa tutustutaan myös käytännön esimerkin avulla oppimispelin motivoiviin piirteisiin. Käytännön esimerkkinä käytetään Ekapeliä. Tutkimustuloksena tutkielmasta saatiin useita pelaajan motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joista tärkeimmäksi nousi oppimispelin oikean tasoinen haastavuus. Tutkielmassa havaittiin, että oppimispelien pelaajia motivoivat piirteet ovat sellaisia, joihin kehittäjät voivat vaikuttaa suunnittelutyössään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5315]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Motivoivan haastattelun soveltuvuus yksilösosiaalityön työmenetelmänä
Kantsila-Korhonen, Heidi (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten motivoiva haastattelu soveltuu työmenetelmäksi erilaisiin yksilösosiaalityön asiakastilanteisiin. Keinoja ymmärtää ilmiötä ... -
Ruumis kyllä kärsii tässä systeemissä, sielullakin on epävarmaa : tapaustutkimus tyypin 2 diabetesasiakkaan liikuntapuheesta ja motivoivan haastattelun menetelmien ilmenemisestä diabeteshoitajan liikuntaneuvonnassa
Elomäki, Eeva (2011)Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten motivoivan haastattelun menetelmät ilmenivät diabeteshoitajan toteuttamassa liikuntaneuvonnassa sekä arvioida tyypin 2 diabetesasiakkaan liikuntaan motivoitumiseen ja sitoutumiseen ... -
Motivoivan haastattelun käyttö lähisuhdeväkivaltatyössä
Virkki, Iiris (2024)Tässä kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen, kuinka motivoivan haastattelun menetelmää voidaan hyödyntää lähisuhdeväkivaltatyössä muutosmotivaation vahvistamiseen. Tutkielmani teoreettinen viitekehys muodostuu ... -
Transkraniaalisen tasavirtastimulaation yhteys välttämismotivaatioon
Honkanen, Laura (2021)Transkraniaalinen tasavirtastimulaatio (tDC-stimulaatio) on non-invasiivinen aivojen sähköisen toiminnan muokkausmenetelmä, jota käytetään masennuksen ja ahdistuksen hoidossa. Tasavirtastimulaation vaikutusmekanismi solun ... -
Personality, motivational, and social cognition predictors of leisure-time physical activity
Kekäläinen, Tiia; Tammelin, Tuija H.; Hagger, Martin S.; Lintunen, Taru; Hyvärinen, Matti; Kujala, Urho M.; Laakkonen, Eija K.; Kokko, Katja (Elsevier, 2022)Objective The purpose of the present study was to investigate associations between personality traits of extraversion and neuroticism, autonomous motivation, and the Theory of Planned Behavior (TPB) constructs and ...