Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppänen Sirpa
dc.contributor.advisorKytölä Samu
dc.contributor.authorKärki, Maija
dc.date.accessioned2015-09-15T15:40:17Z
dc.date.available2015-09-15T15:40:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1495652
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46823
dc.description.abstractTutkijat ovat jo pitkään kiinnittäneet huomiota siihen, kuinka nuorille naisille suunnatut aikakauslehdet esittävät naiset ensisijaisesti kuluttajina ja rohkaisevat heitä rakentamaan naiseuttaan kuluttamisen varaan. Nykyään aikakauslehtien lisäksi toimivat blogit, joissa nuoret naiset itse rakentavat identiteettiään kuluttamalla ja jakavat käsityksiään ja arvojaan muiden blogien kirjoittajien ja lukijoiden kanssa. Tätä valtavaa määrää nuoria naisia koskettavaa ilmiötä ei kuitenkaan juuri ole tutkittu, ja tähän tarpeeseen tutkimukseni koettaakin vastata. Sen pyrkimyksenä on selvittää, kuinka nuoret naiset kuvaavat kuluttamista muotiblogeissaan ja millaisia merkityksiä he antavat kuluttamiselle, kuten myös tuoda esiin bloggaajien keinot luoda kulutuskulttuurin normatiivisuutta. Tutkimuksen aineistona toimii seitsemästä eri muotiblogista valittuja blogikirjoituksia, kustakin 18 kappaletta. Analysoin aineistoani koodaamalla sen kategorioihin aineistosta esiin nousseiden teemojen ja diskurssien perusteella, käyttäen apunani grounded theoryn menetelmiä. Tutkimuksen tärkein havainto oli, että identiteetin rakentaminen on pääasiallinen motiivi kulutusvalintojen tekemiselle. Bloggaajat pyrkivät kukin rakentamaan omaa naiseuttaan itselleen sopivalla, persoonallisella tavalla ja kulutusvalinnoillaan erottumaan joukosta. Koettiin, että kuluttaminen toimi itseilmaisukanavana ja sen avulla pystyi myös parantamaan itseluottamustaan. Toisaalta kuluttamalla haluttiin myös kuulua joukkoon ja täyttää hyväksytyn naiseuden muotti. Lisäksi kulutukselle ja kulutushyödykkeille annettiin paljon arvoa, sillä ne nähtiin esimerkiksi stressinlaukaisijoina sekä symboleina muille, fyysistä esinettä tärkeämmille asioille. Tyypillistä oli myös rakkauden tunteiden ilmaisu kuluttamista ja kulutushyödykkeitä kohtaan. Kuitenkin myös jonkin verran kritiikkiä nykyajan kulutuskeskeistä kulttuuria kohtaan esitettiin, sillä sen koettiin olevan pinnallista ja erkaannuttavan ihmisen asioista, joilla koettiin olevan kuluttamista syvempi merkitys. Usein kulutuskriittiset lausunnot liittyivät ekologiseen muotiin, mikä oli monille myös keino luoda identiteettiä. Enimmäkseen bloggaajat eivät kuitenkaan kyseenalaistaneet kulutuskulttuuria tai identiteetin rakentamista kulutuksen varaan.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (95 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleConstructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
dc.title.alternativeStudy of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509152879
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodGrounded theory
dc.date.updated2015-09-15T15:40:17Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysobloggaajat
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysokulutuskulttuuri
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysonaiseus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record