dc.contributor.advisor | Viholainen, Helena | |
dc.contributor.author | Salin, Nona | |
dc.date.accessioned | 2015-09-02T09:04:00Z | |
dc.date.available | 2015-09-02T09:04:00Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1494119 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46740 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten oppilaiden arvioinnin
tarkkuutta lukemissujuvuuden osalta. Tutkimuksessa vertailtiin oppilaiden omia
arvioita lukemissujuvuudestaan oppilaiden todellisiin taitoihin. Vertailua toteutettiin
lisäksi jakamalla oppilaita erilaisiin ryhmiin lukemissujuvuuden taitotason,
sukupuolen ja luokka-asteen perusteella.
Tutkimusaineisto on peräisin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin
yhdessä toteuttamasta ja Suomen Akatemian rahoittamasta Minäpystyvyys ja
oppimisvaikeusinterventiot-hankkeesta. Hankkeeseen osallistui 1344 2.–5.
luokkalaista oppilasta Keski-Suomen ja Itä-Suomen alakouluista vuosien 2013–2015
välisenä aikana. Hankkeen aineistosta tässä tutkimuksessa käytettiin 4. ja 5.
luokkalaisilta (n=625) kerättyä osuutta. Oppilailta kerätystä aineistosta käytettiin 1)
lukemissujuvuuden todellista taitotasoa mitannutta tehtävää 2) oppilaiden arvioimaa
lukemissujuvuuden taitotasoa mitannutta tehtävää ja 3) lukemissujuvuuden
taitotasoryhmien jakoperusteina toimineita sanaketjutehtävää (ALLU) ja
lauseenlukemistehtävää (LUKSU).
Tuloksista kävi ilmi, että alakouluikäiset oppilaat arvioivat oman taitotasonsa
ylioptimistisesti. Keskimäärin oppilaat arvioivat lukevansa 116 sanaa minuutissa,
kun he todellisuudessa lukivat 84 sanaa. Arvion ja todellisen suoriutumisen välinen
ero oli keskimäärin 32 sanaa, mikä tarkoittaa sitä, että oppilaat lukivat
keskiarvollisesti 72,4 % arvioimastaan sanamäärästä. Vertailtaessa
lukemissujuvuudeltaan kolmeen taitotasoryhmään (hyvät, keskitasoiset, heikot)
jaoteltuja oppilaita, ei oppilaiden arvioinnin tarkkuudessa havaittu eroja. Sen sijaan
vertailtaessa lukemissujuvuudeltaan heikkoja oppilaita muihin oppilaisiin, havaittiin,
että lukemissujuvuudeltaan heikot oppilaat arvioivat oman taitotasonsa enemmän
väärin, kuin muut oppilaat. Sukupuolten ja luokka-asteiden lukemissujuvuuden
arvioinnin tarkkuuden vertailuissa ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja.
Tulosten perusteella voi todeta lukemissujuvuuden arvioinnin olevan
epätarkkaa alakouluikäisillä. Vahvimmin arvioinnin epätarkkuus näkyi
lukemissujuvuudeltaan heikoilla lukijoilla. Oppilaiden arvioinnin tarkkuutta olisikin
syytä parantaa vahvistamalla oppilaiden metakognitiivisia taitoja ja tukemalla
itsesäätelyä. Erityisen tärkeää olisi tällaisen tuen kohdentaminen niille oppilaille,
jotka arvioivat oman taitotasonsa eniten väärin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (36 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.title | Alakouluikäisten arvioinnin tarkkuus lukemissujuvuudessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509022789 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-09-02T09:04:01Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |