University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Tuhoaa otsoonikerrosta ja siihen tarvitsee rahotusta välttämällä ongelmia jota niistä aiheutuu" : avovastausten arvioinnin ongelmat PISAn lukutaidon kokeessa

Thumbnail
View/Open
1.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Löytynoja, Heidi
Date
2012
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kartoittaa PISAn lukutaidon kokeen avovastausten arvioinnin ongelmia. Aihealuetta ei ole tähän mennessä kokoavasti tutkittu. Tämän lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, missä määrin lukutaidon koe mahdollisesti arvioi muutakin kuin lukutaitoa – voidaanko arviointiongelmilla esittää olevan yhteyttä kokeen validiteettiin. Tulokset voivat tarjota apua esimerkiksi tehtävänantojen ja niihin liittyvien arviointikriteerien kehittämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kirjoittamisen ongelmia lukukokeen avovastauksissa esiintyi, millaiset kielelliset piirteet heikensivät niiden ymmärrettävyyttä sekä tarkasteltiin kirjoittamisen ongelmien vaikutusta vastausten arviointiin. Myös tehtävänantojen ja arviointikriteerien puutteet ja niiden vaikutus arviointiin olivat lähemmän tarkastelun kohteena. Tutkimuksen aineisto muodostui PISA 2000 -lukutaidon kokeen neljästä tehtävänannosta ja niihin liittyvistä suomalaisoppilaiden avovastauksista. Arvioinnin yhdenmukaisuuden takaamiseksi aineiston vastaukset oli pisteytetty neljään kertaan niin, että kullakin kerralla tehtävän oli pisteyttänyt eri arvioija. Nelinkertaisesti pisteytettyjä vastauksia oli yhteensä 528 kappaletta. Aineistoon sisältyivät lisäksi arvioinnin yleisohjeet, alkuperäiset tehtäväkohtaiset pisteytysohjeet sekä muu arvioinnin tukena käytetty materiaali. Aineisto analysoitiin laadullisesti. Aineistosta löytyi runsaasti erityyppisiä kirjoittamisen ongelmia. Merkitykseltään epäselviksi jäävien vastausten pohjalta ei voida tehdä luotettavia päätelmiä oppilaiden lukutaidon tasosta. Tutkimuksen tulokset osoittivat puutteita myös tehtävänantojen muotoilussa ja vastausten arviointikriteereissä. Kaikilta osin tehtävät eivät siis onnistuneet mittaamaan sitä lukutaitoa, mitä väittivät mittaavansa. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tehtävänantojen ja pisteytysohjeiden toimivuuteen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tulokset herättävät myös kysymyksiä avoimien tehtävien soveltuvuudesta lukutaidon arviointiin. Lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan. ...
Alternative title
avovastausten arvioinnin ongelmat PISAn lukutaidon kokeessa
Keywords
lukeminen lukutaito luetun ymmärtäminen arviointi PISA-tutkimus vastaukset kirjoittaminen ongelmat tekstilingvistiikka sisällönanalyysi Sisällönanalyysi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212143345

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21192]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre