University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Tuhoaa otsoonikerrosta ja siihen tarvitsee rahotusta välttämällä ongelmia jota niistä aiheutuu" : avovastausten arvioinnin ongelmat PISAn lukutaidon kokeessa

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Löytynoja, Heidi
Date
2012
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on kartoittaa PISAn lukutaidon kokeen avovastausten arvioinnin ongelmia. Aihealuetta ei ole tähän mennessä kokoavasti tutkittu. Tämän lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, missä määrin lukutaidon koe mahdollisesti arvioi muutakin kuin lukutaitoa – voidaanko arviointiongelmilla esittää olevan yhteyttä kokeen validiteettiin. Tulokset voivat tarjota apua esimerkiksi tehtävänantojen ja niihin liittyvien arviointikriteerien kehittämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kirjoittamisen ongelmia lukukokeen avovastauksissa esiintyi, millaiset kielelliset piirteet heikensivät niiden ymmärrettävyyttä sekä tarkasteltiin kirjoittamisen ongelmien vaikutusta vastausten arviointiin. Myös tehtävänantojen ja arviointikriteerien puutteet ja niiden vaikutus arviointiin olivat lähemmän tarkastelun kohteena. Tutkimuksen aineisto muodostui PISA 2000 -lukutaidon kokeen neljästä tehtävänannosta ja niihin liittyvistä suomalaisoppilaiden avovastauksista. Arvioinnin yhdenmukaisuuden takaamiseksi aineiston vastaukset oli pisteytetty neljään kertaan niin, että kullakin kerralla tehtävän oli pisteyttänyt eri arvioija. Nelinkertaisesti pisteytettyjä vastauksia oli yhteensä 528 kappaletta. Aineistoon sisältyivät lisäksi arvioinnin yleisohjeet, alkuperäiset tehtäväkohtaiset pisteytysohjeet sekä muu arvioinnin tukena käytetty materiaali. Aineisto analysoitiin laadullisesti. Aineistosta löytyi runsaasti erityyppisiä kirjoittamisen ongelmia. Merkitykseltään epäselviksi jäävien vastausten pohjalta ei voida tehdä luotettavia päätelmiä oppilaiden lukutaidon tasosta. Tutkimuksen tulokset osoittivat puutteita myös tehtävänantojen muotoilussa ja vastausten arviointikriteereissä. Kaikilta osin tehtävät eivät siis onnistuneet mittaamaan sitä lukutaitoa, mitä väittivät mittaavansa. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tehtävänantojen ja pisteytysohjeiden toimivuuteen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Tulokset herättävät myös kysymyksiä avoimien tehtävien soveltuvuudesta lukutaidon arviointiin. Lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan. ...
Alternative title
avovastausten arvioinnin ongelmat PISAn lukutaidon kokeessa
Keywords
lukeminen lukutaito luetun ymmärtäminen arviointi PISA-tutkimus vastaukset kirjoittaminen ongelmat tekstilingvistiikka sisällönanalyysi Sisällönanalyysi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212143345

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa 

    Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010)
  • The problem of equivalence in translating texts in international reading literacy studies : a text analytic study of three English and Finnish texts used in the PISA 2000 reading texts 

    Arffman, Inga (Institute for Educational Research, 2007)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin ongelmia, joita kansainvälisissä lukukokeissa on käännettäessä lukukoetekstejä osallistujamaiden kielille ja pyrittäessä samalla pitämään tekstien vaikeustaso muuttumattomana – sillä elleivät ...
  • Tulevaisuuden lukijat : suomalaisnuorten lukijaprofiileja : Pisa 2000 

    Linnakylä, Pirjo; Sulkunen, Sari; Arffman, Inga (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2004)
  • Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla 

    Hiltunen, Katariina; Annala, Laura (2020)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukutaidon yhteyttä 9.-luokkalaisten oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin, kun heidän 7. luokan lukutaitonsa otettiin huomioon. Lisäksi tarkasteltiin, oliko taustamuuttujilla (sukupuoli, ...
  • Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin 

    Junikka, Mirka (2021)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre