Show simple item record

dc.contributor.advisorVuorisalo, Mari
dc.contributor.authorKaski, Sanna
dc.date.accessioned2015-08-24T17:20:37Z
dc.date.available2015-08-24T17:20:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1493364
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46697
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja aikuisten välisiä kohtaamisia päiväkodin jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa lapsiryhmän opettajien arvojen näkökulmasta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, millaisia arvoja ryhmän opettajat pitävät tärkeinä lapsen kohtaamisessa sekä miten nämä arvot tulevat esille erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tutkimuksen kohteena oli erään kristillisen päiväkodin 5–6-vuotiaiden lasten ryhmä sekä heidän kaksi opettajaansa. Tutkimus suoritettiin etnografista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmän vuorovaikutustilanteita havainnoimalla ja videoimalla. Opettajien arvoja selvitettiin myös kyselylomakkeen kautta. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysiä soveltaen. Ryhmän opettajien arvopohja oli kristillinen. Lapsen kohtaamisessa opettajat pitivät tärkeänä lapsen ainutlaatuisen arvon kunnioittamista, jonka pohjalta muut arvot nousivat esille. Tällaisia arvoja olivat lapsen ja hänen mielipiteittensä kuunteleminen, ystävällinen puhetyyli, toisen kunnioittava kohtelu, hyvät tavat, lapsen subjektiuden kunnioittaminen, henkilökohtainen vuorovaikutussuhde lapsen kanssa, tasa-arvo sekä yksilöllinen huomiointi. Nämä arvot tulivat esille monin eri tavoin sekä opettajien kohdatessa itse lapsen, että opettaessa lapselle toisen ihmisen kohtaamista. Sama vuorovaikutustilanne saattoi sisältää useita eri arvoja ja sama arvo saattoi tulla esille eri tavoin. Tulokset lisäsivät ymmärrystä vuorovaikutustilanteissa kielen kautta tapahtuvasta merkitysten muodostumisesta arvojen pohjalta. Tutkimus tarjoaa lasten parissa työskenteleville aikuisille näkökulman tarkastella omaa ammatillisuutta rakentavaa vuorovaikutustaan.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (138 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.otheropettaja-oppilassuhde
dc.subject.otherarvot
dc.subject.otherpäiväkoti
dc.titleLasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
dc.title.alternativeArvot vuorovaikutusta ohjaamassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201508242746
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodEtnografia
dc.date.updated2015-08-24T17:20:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysokristillinen kasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record