Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja aikuisten välisiä kohtaamisia
päiväkodin jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa lapsiryhmän opettajien
arvojen näkökulmasta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, millaisia
arvoja ryhmän opettajat pitävät tärkeinä lapsen kohtaamisessa sekä miten
nämä arvot tulevat esille erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimuksen kohteena oli erään kristillisen päiväkodin 5–6-vuotiaiden
lasten ryhmä sekä heidän kaksi opettajaansa. Tutkimus suoritettiin etnografista
lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmän vuorovaikutustilanteita
havainnoimalla ja videoimalla. Opettajien arvoja selvitettiin myös
kyselylomakkeen kautta. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysiä soveltaen.
Ryhmän opettajien arvopohja oli kristillinen. Lapsen kohtaamisessa opettajat
pitivät tärkeänä lapsen ainutlaatuisen arvon kunnioittamista, jonka pohjalta
muut arvot nousivat esille. Tällaisia arvoja olivat lapsen ja hänen mielipiteittensä
kuunteleminen, ystävällinen puhetyyli, toisen kunnioittava kohtelu, hyvät
tavat, lapsen subjektiuden kunnioittaminen, henkilökohtainen vuorovaikutussuhde
lapsen kanssa, tasa-arvo sekä yksilöllinen huomiointi. Nämä arvot
tulivat esille monin eri tavoin sekä opettajien kohdatessa itse lapsen, että opettaessa
lapselle toisen ihmisen kohtaamista. Sama vuorovaikutustilanne saattoi
sisältää useita eri arvoja ja sama arvo saattoi tulla esille eri tavoin.
Tulokset lisäsivät ymmärrystä vuorovaikutustilanteissa kielen kautta tapahtuvasta
merkitysten muodostumisesta arvojen pohjalta. Tutkimus tarjoaa
lasten parissa työskenteleville aikuisille näkökulman tarkastella omaa ammatillisuutta
rakentavaa vuorovaikutustaan.
...
Muu nimeke
Arvot vuorovaikutusta ohjaamassaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Aikuisten ja lasten välinen vuorovaikutus vapaissa leikkitilanteissa päiväkotikontekstissa
Räsänen, Markus (2016)Räsänen, Markus. 2016. Aikuisten ja lasten välinen vuorovaikutus vapaissa leikkitilanteissa päiväkotikontekstissa. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 89 sivua. Tutkimuksen ... -
Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä
Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014) -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Alle kolmevuotiaiden lasten prososiaalinen käyttäytyminen päiväkodissa
Halonen, Hannamari; Lehtinen, Anne (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.