dc.contributor.advisor | Vuorisalo, Mari | |
dc.contributor.author | Kaski, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2015-08-24T17:20:37Z | |
dc.date.available | 2015-08-24T17:20:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1493364 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46697 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten ja aikuisten välisiä kohtaamisia
päiväkodin jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa lapsiryhmän opettajien
arvojen näkökulmasta. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia kysymyksiin, millaisia
arvoja ryhmän opettajat pitävät tärkeinä lapsen kohtaamisessa sekä miten
nämä arvot tulevat esille erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimuksen kohteena oli erään kristillisen päiväkodin 5–6-vuotiaiden
lasten ryhmä sekä heidän kaksi opettajaansa. Tutkimus suoritettiin etnografista
lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmän vuorovaikutustilanteita
havainnoimalla ja videoimalla. Opettajien arvoja selvitettiin myös
kyselylomakkeen kautta. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysiä soveltaen.
Ryhmän opettajien arvopohja oli kristillinen. Lapsen kohtaamisessa opettajat
pitivät tärkeänä lapsen ainutlaatuisen arvon kunnioittamista, jonka pohjalta
muut arvot nousivat esille. Tällaisia arvoja olivat lapsen ja hänen mielipiteittensä
kuunteleminen, ystävällinen puhetyyli, toisen kunnioittava kohtelu, hyvät
tavat, lapsen subjektiuden kunnioittaminen, henkilökohtainen vuorovaikutussuhde
lapsen kanssa, tasa-arvo sekä yksilöllinen huomiointi. Nämä arvot
tulivat esille monin eri tavoin sekä opettajien kohdatessa itse lapsen, että opettaessa
lapselle toisen ihmisen kohtaamista. Sama vuorovaikutustilanne saattoi
sisältää useita eri arvoja ja sama arvo saattoi tulla esille eri tavoin.
Tulokset lisäsivät ymmärrystä vuorovaikutustilanteissa kielen kautta tapahtuvasta
merkitysten muodostumisesta arvojen pohjalta. Tutkimus tarjoaa
lasten parissa työskenteleville aikuisille näkökulman tarkastella omaa ammatillisuutta
rakentavaa vuorovaikutustaan. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (138 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.other | arvot | |
dc.subject.other | päiväkoti | |
dc.title | Lasten ja aikuisten kohtaamisia päiväkodissa : arvot vuorovaikutusta ohjaamassa | |
dc.title.alternative | Arvot vuorovaikutusta ohjaamassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201508242746 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Etnografia | |
dc.date.updated | 2015-08-24T17:20:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | arvot | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | kristillinen kasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |