Show simple item record

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.advisorLehtonen, Sanna
dc.contributor.authorRautiainen, Miika
dc.date.accessioned2015-08-18T19:50:08Z
dc.date.available2015-08-18T19:50:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1492920
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46646
dc.description.abstractSuomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja aikuisten keskuudessa, mutta sekä pelit että peleihin liittyvä keskustelu ovat tasa-arvon suhteen jälkijunassa. Pelaaminen ei ole enää yksinomaan nuorten poikien harrastus. Monet oppijat sukupuoleen katsomatta pelaavat erilaisia pelejä ja osallistuvat pelejä koskevaan keskusteluun. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tuottaa lukio-opetukseen tarkoitettu kurssimateriaalipaketti, jonka avulla kuka tahansa opettaja pystyy lähestymään naisten representaatiota videopeleissä diskurssitutkimuksen näkökulmien kautta. Kurssimateriaalipaketti koostuu opettajan ohjeista ja 19x90 minuutin tuntisuunnitelmista. Vaikka materiaalipakettia pystyy soveltamaan melkein millä tahansa kielellä (myös oppijoiden äidinkielellä mediakriittisyyden näkökulmasta), se on suunniteltu nimenomaan lukion englannin kielen kurssiksi. Lisäksi tämä kurssi on tarkoitettu toimimaan kokonaisuutena, joka etenee identiteettikysymyksistä pelikulttuurin esittelyyn ja siitä yksityiskohtaisempiin diskurssitutkimuksen ilmiöihin. Kurssista on mahdollista irrottaa yksittäisiä osia ja tehtäviä muuhun käyttöön tietyin varauksin. Kurssin keskeiset näkökulmat perustuvat sisällön osalta feministiseen kriittiseen diskurssianalyysiin ja pedagogiikan puolella konstruktivismiin. Oppijat ovat tällä kurssilla oman oppimisensa suurimpia myötävaikuttajia ja he pääsevätkin tuumimaan sukupuoleen ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä ryhmissä yhteistoiminnallisen oppimismenetelmän kautta. Kieltä kurssilla lähestytään CLIL-menetelmän (content and language integrated learning) kautta. Formaalia kieltenopetusta kurssilla ei ole, mutta kurssin materiaalit edellyttävät että oppijat keskustelevat kurssin sisällöistä ja ilmiöistä keskenään opetuskielellä mahdollisimman paljon.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (94+102 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherRepresentation
dc.subject.otherGames
dc.subject.otherGender
dc.subject.otherIdentity
dc.subject.otherMultimodality
dc.subject.otherCLIL
dc.subject.otherCooperative Learning
dc.subject.otherMaterial Package
dc.subject.otherFeminist Critical Discourse Analysis
dc.titleGender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
dc.title.alternativeElective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201508182698
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2015-08-18T19:50:09Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysofeministinen tutkimus
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysooppimateriaali


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record