dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.advisor | Lehtonen, Sanna | |
dc.contributor.author | Rautiainen, Miika | |
dc.date.accessioned | 2015-08-18T19:50:08Z | |
dc.date.available | 2015-08-18T19:50:08Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1492920 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46646 | |
dc.description.abstract | Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja aikuisten keskuudessa, mutta sekä pelit että peleihin liittyvä keskustelu ovat tasa-arvon suhteen jälkijunassa. Pelaaminen ei ole enää yksinomaan nuorten poikien harrastus. Monet oppijat sukupuoleen katsomatta pelaavat erilaisia pelejä ja osallistuvat pelejä koskevaan keskusteluun.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tuottaa lukio-opetukseen tarkoitettu kurssimateriaalipaketti, jonka avulla kuka tahansa opettaja pystyy lähestymään naisten representaatiota videopeleissä diskurssitutkimuksen näkökulmien kautta. Kurssimateriaalipaketti koostuu opettajan ohjeista ja 19x90 minuutin tuntisuunnitelmista. Vaikka materiaalipakettia pystyy soveltamaan melkein millä tahansa kielellä (myös oppijoiden äidinkielellä mediakriittisyyden näkökulmasta), se on suunniteltu nimenomaan lukion englannin kielen kurssiksi. Lisäksi tämä kurssi on tarkoitettu toimimaan kokonaisuutena, joka etenee identiteettikysymyksistä pelikulttuurin esittelyyn ja siitä yksityiskohtaisempiin diskurssitutkimuksen ilmiöihin. Kurssista on mahdollista irrottaa yksittäisiä osia ja tehtäviä muuhun käyttöön tietyin varauksin.
Kurssin keskeiset näkökulmat perustuvat sisällön osalta feministiseen kriittiseen diskurssianalyysiin ja pedagogiikan puolella konstruktivismiin. Oppijat ovat tällä kurssilla oman oppimisensa suurimpia myötävaikuttajia ja he pääsevätkin tuumimaan sukupuoleen ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä ryhmissä yhteistoiminnallisen oppimismenetelmän kautta. Kieltä kurssilla lähestytään CLIL-menetelmän (content and language integrated learning) kautta. Formaalia kieltenopetusta kurssilla ei ole, mutta kurssin materiaalit edellyttävät että oppijat keskustelevat kurssin sisällöistä ja ilmiöistä keskenään opetuskielellä mahdollisimman paljon. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (94+102 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Representation | |
dc.subject.other | Games | |
dc.subject.other | Gender | |
dc.subject.other | Identity | |
dc.subject.other | Multimodality | |
dc.subject.other | CLIL | |
dc.subject.other | Cooperative Learning | |
dc.subject.other | Material Package | |
dc.subject.other | Feminist Critical Discourse Analysis | |
dc.title | Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students | |
dc.title.alternative | Elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201508182698 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Diskurssianalyysi | |
dc.date.updated | 2015-08-18T19:50:09Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | feministinen tutkimus | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |