Kotinuorisotyö : arviointitutkimus sosiaalisen innovaation kehittämisestä Polku kotiin -projektissa
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa uudesta nuorisotyön työmuodosta, kotinuorisotyöstä. Työmuotoa kokeillaan nuorille maahanmuuttajanaisille ja -tytöille suunnatussa Polku kotiin -projektissa. Projektin tavoitteena on viedä nuorisotyön palveluja nuorten kotiympäristöön. Kohderyhmänä ovat vapaa-aikansa pääasiassa kotona viettävät nuoret maahanmuuttajanaiset ja -tytöt.
Tutkimusaineisto koostui projektin työntekijöiden kirjoittamista viikkokirjoista. Analysoin sisällönanalyysia hyödyntäen neljän henkilön viikkokirjat vuoden 2014 ajalta. Aluksi etsin aineistosta tilanteita ja tapahtumia, joissa oli kokeiltu jotain uutta tai joissa oli oivallettu jotain työn kannalta oleellista, kutsun näitä tilanteita ja tapahtumia projektin käännekohdiksi. Käännekohtia löytyi neljä: asiakasrekrytointi, kotona työskentelyn merkityksen muuttuminen, työkäytäntöjen kehittäminen ja työn tavoitteellisuuden lisääminen. Käännekohtiin johtaneiden tilanteiden ja niiden jälkeisten toimenpiteiden tarkastelu tuotti yksityiskohtaisempaa tietoa monikulttuurisesta kotinuorisotyöstä. Tutkimuksen viitekehyksenä toimii nuorisotyö ja sille asetetut tehtävät sekä monikulttuurisen ohjauksen käsite, joiden valossa tuloksia tarkastellaan.
Tulosten perusteella maahanmuuttajataustaisten rekrytoinnissa projektin asiakkaiksi tulee hyödyntää maahanmuuttajatyötä tekeviä verkostoja sekä käyttää tulkkia apuna ensimmäistä kotikäyntiä sovittaessa. Asiakkaiden kotona työskenteleminen mahdollistaa asiakkaan elämänkenttään tutustumisen ja perheen mukaan ottamisen toimintaan. Kotiympäristö ei kuitenkaan ollut ainoa työympäristö, vaan asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan lähdettiin myös kotiympäristön ulkopuolelle. Työmuotojen kehittämisen osalta huomattiin, että asiakkaat on hyvä jakaa nimikkoasiakkaiksi. Työtä tehtiin pääasiassa yksin, mutta työparityöskentely oli toimivaa silloin, jos asiakkaalla oli lapsia tai kotona oli muita perheenjäseniä. Työn tavoitteellisuutta pyrittiin lisäämään ottamalla asiakkaiden kanssa puheeksi haastavat tilanteet sekä kehittämällä alkukartoitusta siten, että asiakkaan kanssa laaditaan heti työskentelyn alussa tavoitteet toiminnalle.
Kotinuorisotyö mahdollistaa työskentelyn sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka eivät oma-aloitteisesti lähde etsimään nuorisotyön palveluita. Asiakkaiden kotona työskentelyn etuna on myös perheiden tavoittaminen ja mahdollisuus työskennellä heidän kanssaan. Polku kotiin -projektissa kokeiltu kotinuorisotyö avaa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa nuorten elinympäristöön kuin perinteiseksi mielletty nuorisotyö tai pääasiassa toimistoista käsin tehtävä sosiaalityö.
...
Alternative title
Arviointitutkimus sosiaalisen innovaation kehittämisestä Polku kotiin -projektissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella
Valkola, Ella (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ... -
Ohjaajien kokemuksia työstään maahanmuuttajanuorille suunnatussa avoimessa tukitoiminnassa : työn haasteet ja selviytymiskeinot
Pesonen, Hilla; Ikonomidis, Sofia (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten nuorten avoimen tukitoiminnan parissa työskentelevien ohjaajien kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan haasteista ja selviytymiskeinoista. Haastateltavat ... -
‘My identity as a foreigner in Jyväskylä’, shared by seven immigrant women.
Solidaki, Ilektra (2018)Finland is a society which has gradually and recently turned its homogeneous character of country towards a multicultural one. Thus, while the migration rates show upward trends, challenges constantly pressure the society ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001)