Tabletti liikunnanopettajan työvälineenä : viiden liikunnanopettajan kokemuksia taulutietokoneen käytöstä opetustyössä
Tekijät
Päivämäärä
2015Karppinen, Mauno (2015). TABLETTI LIIKUNNANOPETTAJAN TYÖVÄLINEENÄ. Viiden liikunnanopettajan kokemuksia taulutietokoneen käytöstä opetustyössä
Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 62 s. 1 liite.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yhtenäis- ja yläkoulujen liikunnanopettajien koke-muksia taulutietokoneesta eli tabletista työvälineenä. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia seu-raaviin kysymyksiin: Onko taulutietokoneen käytöstä ollut apua liikunnan opetuksessa? Li-sääkö ja nopeuttaako taulutietokoneen käyttö liikunnanopettajan tekemiä merkintöjä oppilai-den suorituksista ja tekemisistä? Mitkä tabletin ominaisuudet ovat tärkeitä liikunnanopettajan mielestä ja mikä on tabletin asema tulevaisuuden koulutyössä? Tutkielmassa etsittiin myös tabletin käytön mahdollisia vaikutuksia opettajien työhyvinvointiin.
Tutkimus tehtiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistruktu-roidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen haastateltiin viittä työuran eri vaiheessa olevaa peruskoulun liikunnanopettajaa. Haastateltavien opetuskokemus vaihteli neljän ja 23 vuoden välillä.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat kokivat hyötyneensä tabletin käytöstä. Tabletin käyt-täminen oli sujuvoittanut työtä ja työhyvinvoinnin koettiin parantuneen. Opettajien yhteyden-pito oli parantunut. Oppilaista tehdyt merkinnät olivat nopeutuneet, koska opettajilla oli käy-tössä tabletin mahdollistama langaton internetyhteys. Myös koteihin ja sidosryhmiin oltiin yhteydessä tabletin avulla.
Tabletti koettiin nopeaksi ja käyttäjäystävälliseksi. SIM-älykortillisuus ja 3G-internetyhteys oli tabletin tärkein ominaisuus. Tabletin akun varauksen kestävyyttä pidettiin riittävänä ja tabletin 10 tuuman koko ja puolen kilon paino olivat sopivia.
Käyttökoulutuksen puute ja langattomien lähiverkkojen epävarmuus koettiin haitoiksi. Oltiin myös huolissaan nuorten lisääntyneestä ruutuajasta, sekä liiallisen tekniikan tuomisesta lii-kuntaan. Koettiin, että tabletti on ”hyvä renki, mutta huono isäntä”.
Jatkotutkimuksen aiheeksi esitetään kysymys, miten jatkuvasti lisääntyvät tietotekniset väli-neet ja ”ruutuajan” kasvu vaikuttavat koulujen liikunnanopetukseen ja oppilaiden liikkumiseen.
...
Karppinen, Mauno (2015). Tablet as teachers’ tool in physical education. Five physical educa-tion teachers’ experiences of tablet use in education. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 62 pp. 1 appendix.
This study aims to describe the experiences of using tablets as educational tools in compre-hensive (and lower secondary) schools. Answers were sought to following questions: Do tab-lets assist physical education? Are teachers noting pupils' performances and actions on tablets more often and more swiftly than otherwise? Which properties the teachers appreciate in tab-lets? What is the status of tablets in education in the future? The eventual impact of tablet use on teachers' wellbeing at work was also inquired in the study.
The research method was qualitative. The data were gathered by semi structural thematic in-terviews. The interviewed were five physical education teachers in comprehensive schools, and they were on different career steps. They had teaching experience from four to 23 years.
The study reveals that the interviewed found tablets useful in their work. The tablet made work flow more fluently, and wellbeing at work had improved. Communication between teachers had improved. Notes on pupils were marked more rapidly using the wireless internet connection of the tablet. Also contacts with homes and stakeholders were established through the tablet.
The tablet was found to be a fast and user friendly tool. The most valued properties of a tablet are its smart card and internet connection. The battery charge time was satisfactory. The size of 10 inches and weight of half a kilo were appropriate.
Drawbacks were the lack of user instruction and the insecurity of local wireless networks. The teachers worried of the increase of screen time of the youth. There were also concerns over technology overrunning physical activity. A common experience is that the tablet "is a good servant but a bad master".
Questions for future research could be: What are the influences of the spreading of infor-mation technology devices and the increase of screen time on physical education in schools and physical activity of the pupils.
...
Muu nimeke
Viiden liikunnanopettajan kokemuksia taulutietokoneen käytöstä opetustyössäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
Jokinen, Hanna-Maria (2018)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutusk ... -
Liikunnanopettajan työ monikulttuurisessa koulussa
Muuri, Marianne (2010) -
Tableteilla virtaa musiikinopetukseen : kokemuksia mobiiliteknologian käytöstä musiikin aineenopettajaopiskelijoiden opetusharjoittelussa
Salminen, Sanna; Ruodemäki, Rami-Jussi (Sibelius-akatemia, 2016) -
Vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa
Pöyhtäri, Saana (2015)TIIVISTELMÄ Pöyhtäri, Saana (2015). Vasenkätisten liikunnanopettajien kokemuksia vasenkätisyyden merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ... -
Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä
Lehto, Satu (2017)Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.